Na setkání osobností z českolipského regionu zaznělo k tématu rozvoje turistického ruchu mnoho dobrých podnětů i faktů, které dokládaly, co se jim již v tomto směru podařilo udělat pro větší příliv návštěvníků, rekreantů i lidí utíkajících třeba jen na víkend z měst do přírody. V paletě názorů, povedených projektů i nutných kroků jeden důležitý zanikl. Role dobré dopravní dostupnosti pro cestovní ruch. Na její zlepšení apelovala jen Zuzana Solfronková ze společnosti Golf Česká Lípa. Železnici nepřipomněl nikdo.

Petr Pokorný.Na setkání osobností z českolipského regionu zaznělo k tématu rozvoje turistického ruchu mnoho dobrých podnětů i faktů, které dokládaly, co se jim již v tomto směru podařilo udělat pro větší příliv návštěvníků, rekreantů i lidí utíkajících třeba jen na víkend z měst do přírody. V paletě názorů, povedených projektů i nutných kroků jeden důležitý zanikl. Role dobré dopravní dostupnosti pro cestovní ruch. Na její zlepšení apelovala jen Zuzana Solfronková ze společnosti Golf Česká Lípa. Železnici nepřipomněl nikdo. Přitom vláda slibuje brzkou výstavbu vysokorychlostních tratí. A jedna z prvních zamíří z Prahy přes Litoměřice na Ústí nad Labem a Drážďany.

České Lípě se tím naskýtá jedinečná příležitost, která se už nikdy nemusí opakovat – zrychlit železniční spojení na z České Lípy na Prahu na zhruba hodinu cesty. Podmínkou je ovšem rekonstrukce železnice z České Lípy do Litoměřic. Ústecký kraj svou část do Úštěku modernizuje průběžně. Neschopnost dohody či řevnivost mezi kraji způsobuje, že na úseku do České Lípy se po letech řečí pouze vyměnil jeden ze dvou mostů přes Karbu u Zahrádek. Jinak nic. Studie modernizace dráhy existuje.

Její potřebu zmiňují i strategické dokumenty kraje. Není nač čekat. Podle propagátora železnice a zastupitele v Lípě Miroslava Hudce, který roky hájí vizi rychlejšího spojení na Prahu, je nutné, aby se konečně někdo, kdo k tomu má potřebné kompetence jako třeba starostka České Lípy nebo kdokoliv z Libereckého kraje, ujal jednání o této záležitosti. A zasadil se o změnu k lepšímu. Čas letí a mohlo by se stát, že tak jedinečnou příležitost Českolipsko propásne.

Zádrhel může ale být v tom, že Liberecký kraj se na uvedené zlepšení trati do Prahy netváří dvakrát příznivě, snad pro svoji snahu prosadit rychlé železniční spojení z Liberce do Prahy. Ačkoliv je zřejmé, že „Praha“ ho nepodporuje. Ovšem i kdyby si tu svou ideu Liberecký kraj nakonec prosadil, tak Českolipsku a turistům, kteří ho chtějí vlakem navštívit, by to nijak nepomohlo.