Když se na přelomu léta a podzimu otevírala vymodlená a už úplně dokončená cyklostezka Varhany, politici z vedení města se netajili zlobou, když jsme v novinách místo oslavné ódy na jejich počin upozornili na fakt, že reálně hrozí, že pozemky pod cyklostezkou nebudou za pár let České Lípě a okolním obcím ze svazku Cyklostezka Varhany říkat pane.

Mám vážnou obavu, že se rozčarování z toho, že se opět někdo neposadil na zadek, může opakovat. Politici z vedení města už v prosinci, pak v lednu a znovu „na mimořádné tiskové konferenci" nyní v únoru odtajnili návrhy na logo města a já z nich (z politiků) mám pocit, že opravdu znovu čekají na potlesk a provolání slávy.

Nebo možná ne, ale vznáší se tu ta stejná nepochopitelná výtka, jakoby kritika něčeho, co má být přece pro město, pro nás všechny, pro Českolipany, nebyla na místě. Zkusím si na ní troufnout a vysvětlit proč.

Anketu „Logo města" vzala podle mě radnice (a před ní komise pro komunikaci) od základu za špatný, lépe řečeno za jiný konec, a samotné návrhy postrádají logiku a jsou dokonce v rozporu s legendou, kterou k nim radnice dodává.

Jaké logo by mělo reprezentovat Českou Lípu? Hlasujte v anketě pod článkem

Abeceda začíná obvykle od písmene A, jen v České Lípě na to jdeme od prostředka. Jak velký by to byl problém, kdyby radnice nechala logo města vymyslet své obyvatele? Proč celá věc nezačala výzvou: Navrhněte sami logo města! Navrhněte, jak to sami cítíte! Vztah k něčemu si lidé přeci vytvářejí už tím, že TO sami vytvoří, že se na TOM podílejí, že k TOMU přispěli.

V roce 2012 vybíral logo sousední Nový Bor. Město vypsalo o nové logo otevřenou soutěž, do které se mohl přihlásit, kdo chtěl. Šanci chytili za pačesy především studenti, kterých se přihlásilo několik desítek. Mimochodem vítězem se stal tehdejší student střední průmyslovky v Děčíně Štěpán Kňákal, dnes jedna z nejvýraznějších tváří klubu Progres nebo divadelního klubu Jirásek. Dokazuje to, že šikovných lidí, kteří mohli, respektive nemohli přijít se svým nápadem, je tady dost.

Místo toho jsou lidem ultimativně předloženy tři návrhy. Ultimativně proto, že jak už někdo poznamenal v diskusi na webu Městských novin variantu č. 4 „Nelíbí se mi ani jeden návrh" nebo variantu č. 5 „Chci aby město dál reprezentoval jeho heraldický znak" Česká Lípa vůbec nenabízí. Můžeme spekulovat, že je to ze strachu, aby právě tyto názory nepřevážily.

V tiskové zprávě radnice z 3. února je mimo jiné velmi dobrá charakteristika, jak by mělo nové logo působit. „Mělo by to být něco, co by mohli místní lidé přijmout za své. Tedy logo, na které když by se někdo zeptal, mohli by prostě odpovědět: To je moje město."

Ano, je přeci jasné, že logo města by mělo vyjadřovat něco, co je pro Českou Lípu charakteristické, nezaměnitelné, jedinečné a jednoznačně rozpoznatelné. Jenže jediný návrh (tří variant) loga servíruje paradoxně pravý opak: a sice naprosto univerzální značky, které můžeme použít na cokoliv. Za srdíčko nebo značku play se tak klidně může schovat i Lanškroun, Bruntál, Ústí nad Labem, plechovka s vitamíny nebo knižní vydání jízdních řádů.

Zjednodušený erb, uvnitř s něčím, co ve mně evokuje mříž nebo kříž, mi také nepřipadá zrovna jedinečně českolipský. Klidně by ho mohli vzít za svůj trestanci nebo členové finského krajanského spolku.

Ale nebylo cílem kritizovat konkrétní návrh. Je tu a takový se počítá. Vadí mi ale, že je jen jeden jediný. Mělo jich být víc, několik desítek a vymýšlet je měl každý, kdo by se chtěl zapojit. A ne jen jeden oslovený kamarád členů komise pro komunikaci.