Nemá smysl hledat krkolomná řešení, nemá smysl básnit o stavbách nových silnic za desítky miliard. Ty peníze za prvé teď nikdo nedá, protože je nemá.

Za druhé, i kdyby je dal, nepostaví se nová silnice dříve než za nějakých 10-20 let, a do té doby se lidi z přebujelé kamiónové dopravy nejspíš zblázní.

No, a za třetí, ty nové silnice se stejně nemohou lidským sídlům zcela vyhnout, protože česká krajina je docela hustě osídlená, dokonce čím dál hustěji, neboť dnes se v každém městě, v každé vesnici či osadě dost intenzivně staví, a stavby se rozlézají daleko do okolní krajiny. Takže všechny ty vynaložené miliardy nakonec povedou jen k tomu, že kamióny budou obtěžovat zas jiná sídla a jiné lidi.

Přitom existuje řešení daleko levnější a také rychlejší. Odedávna těžké nákladní dopravě sloužily železnice. Dokonce dříve než dopravě osob. Bývalo tomu tak i u nás. Jenomže poté byly podmínky pro dopravu nákladů po silnicích a na železnici (včetně různých poplatků) nastaveny tak nápadně nevýhodně pro vlakovou dopravu, až je to podezřelé.

O navrhovaném řešení přesunu kamiónové dopravy na Českolipsku ČTĚTE ZDE: Novoborsko,nebo Peklo? Kdo vyžene kamiony?

Holt lobby kamiónových dopravců je mocná, brání si svoje a na problémy, které tím způsobuje druhým, se neohlíží. A neváhá sahat i k nátlakovým akcím (viz hrozby blokováním silnic v nedávných létech), pokud by vláda chtěla jakýmkoliv způsobem kamiónovou dopravu rozumně regulovat a aspoň ty nejkřiklavější nespravedlnosti napravit.

Ovšem zapojením se obcí do tohoto zápasu nastává přece jen trochu jiná situace. Ty by mohly tvořit silnou protiváhu kamiónové lobby a vyvinout účinný tlak na vládu, zvlášť pokud zdejší iniciativa nezůstane osamocena. Budou-li stanoveny spravedlivější podmínky pro nákladní železniční dopravu (včetně finančních), můžeme se v řádu měsíců nebo několika málo let dočkat toho, že sami dopravci začnou železnice více využívat, protože se jim to vyplatí.

A kamiónová doprava následně žádoucím způsobem zřídne. Technicky to problém rozhodně není, moderní kombinovaná doprava s přepravou zboží v kontejnerech nebo i celých kamiónů existuje a existovala i u nás, třeba systém RoLa.

Mimochodem, v České Lípě bylo před léty postaveno kontejnerové překladiště, a to stále existuje, byť teď slouží jiným účelům. Ale při dobré vůli by jistě nebyl problém vrátit mu původní funkci.

Spojenci obcí v tlaku na vládu mohou být i krajské samosprávy. Vládnoucí koalice Libereckého kraje nakonec podporou železniční dopravy bude jen plnit svůj program. Ostatně už v roce 2006 vznikla právě na Českolipsku celostátní petice „Kamióny na koleje!", které reagovala na problémy s kamiónovou dopravou, neúnosně narůstající po našem vstupu do Evropské unie v roce 2004. Tu petici tehdy podepsaly tisíce lidí, ale bůhví, kde nakonec skončila.

Nebylo by špatné, kdyby se aspoň k 10.výročí našeho členství v Evropské unii tenhle kamiónový problém začal konečně se vší vážností řešit.

PhDr. Miroslav Hudec, zastupitel Libereckého kraje a České Lípy