VYBRAT REGION
Zavřít mapu

NÁZOR Miroslava Hudce: Kdo vyžene kamióny z obcí? Železnice

Když se dva perou, třetí se směje. Když se dohadují obce v údolí Ploučnice s obcemi na Novoborsku, kudy (ne)mají jezdit kamióny, jen tím zbytečně ulehčují práci těm, kteří by to správně měli řešit a neřeší.

20.3.2013 5
SDÍLEJ:

Kamióny sužují lidi a přitom koleje zarůstají trávou.Foto: Miroslav Hudec

Nemá smysl hledat krkolomná řešení, nemá smysl básnit o stavbách nových silnic za desítky miliard. Ty peníze za prvé teď nikdo nedá, protože je nemá.

Za druhé, i kdyby je dal, nepostaví se nová silnice dříve než za nějakých 10-20 let, a do té doby se lidi z přebujelé kamiónové dopravy nejspíš zblázní.

No, a za třetí, ty nové silnice se stejně nemohou lidským sídlům zcela vyhnout, protože česká krajina je docela hustě osídlená, dokonce čím dál hustěji, neboť dnes se v každém městě, v každé vesnici či osadě dost intenzivně staví, a stavby se rozlézají daleko do okolní krajiny. Takže všechny ty vynaložené miliardy nakonec povedou jen k tomu, že kamióny budou obtěžovat zas jiná sídla a jiné lidi.

Přitom existuje řešení daleko levnější a také rychlejší. Odedávna těžké nákladní dopravě sloužily železnice. Dokonce dříve než dopravě osob. Bývalo tomu tak i u nás. Jenomže poté byly podmínky pro dopravu nákladů po silnicích a na železnici (včetně různých poplatků) nastaveny tak nápadně nevýhodně pro vlakovou dopravu, až je to podezřelé.

O navrhovaném řešení přesunu kamiónové dopravy na Českolipsku ČTĚTE ZDE: Novoborsko,nebo Peklo? Kdo vyžene kamiony?

Holt lobby kamiónových dopravců je mocná, brání si svoje a na problémy, které tím způsobuje druhým, se neohlíží. A neváhá sahat i k nátlakovým akcím (viz hrozby blokováním silnic v nedávných létech), pokud by vláda chtěla jakýmkoliv způsobem kamiónovou dopravu rozumně regulovat a aspoň ty nejkřiklavější nespravedlnosti napravit.

Ovšem zapojením se obcí do tohoto zápasu nastává přece jen trochu jiná situace. Ty by mohly tvořit silnou protiváhu kamiónové lobby a vyvinout účinný tlak na vládu, zvlášť pokud zdejší iniciativa nezůstane osamocena. Budou-li stanoveny spravedlivější podmínky pro nákladní železniční dopravu (včetně finančních), můžeme se v řádu měsíců nebo několika málo let dočkat toho, že sami dopravci začnou železnice více využívat, protože se jim to vyplatí.

A kamiónová doprava následně žádoucím způsobem zřídne. Technicky to problém rozhodně není, moderní kombinovaná doprava s přepravou zboží v kontejnerech nebo i celých kamiónů existuje a existovala i u nás, třeba systém RoLa.

Mimochodem, v České Lípě bylo před léty postaveno kontejnerové překladiště, a to stále existuje, byť teď slouží jiným účelům. Ale při dobré vůli by jistě nebyl problém vrátit mu původní funkci.

Spojenci obcí v tlaku na vládu mohou být i krajské samosprávy. Vládnoucí koalice Libereckého kraje nakonec podporou železniční dopravy bude jen plnit svůj program. Ostatně už v roce 2006 vznikla právě na Českolipsku celostátní petice „Kamióny na koleje!", které reagovala na problémy s kamiónovou dopravou, neúnosně narůstající po našem vstupu do Evropské unie v roce 2004. Tu petici tehdy podepsaly tisíce lidí, ale bůhví, kde nakonec skončila.

Nebylo by špatné, kdyby se aspoň k 10.výročí našeho členství v Evropské unii tenhle kamiónový problém začal konečně se vší vážností řešit.

PhDr. Miroslav Hudec, zastupitel Libereckého kraje a České Lípy

Autor: Redakce

20.3.2013 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:
Vizualizace průtahu. Projekt by významně pomohl snížit dopravní zatížení centra města. Část obyvatel Mimoně ale záměr odmítá.

Občané Mimoně dali v referendu průtahu městem jasné NE

Politolog Jan Kubáček.

Politolog Jan Kubáček říká: „Kroužkování nakazilo i ODS“

Kolaps hráčů FBC ve třetí třetině způsobil debakl

Praha – Dvě třetiny nedělního zápasu v rámci 9. kola florbalové Tipsport Superligy drželi hráči České Lípy s jedním z dalších favoritů nejvyšší mužské soutěže nadějný výsledek.

Ruiny v Ralsku budou hlídat strážníci

Ralsko - Liberecký kraj poskytne mimořádný příspěvek na ostrahu bývalého vojenského prostoru v Ralsku. Půjde o 650 tisíc korun, které dostane město Ralsko.

Malý podvod na velké voliče, v kasínu není tvrdý hazard

Jablonec n. N. - V Jablonci se bude konat referendum o zákazu výherních automatů. Podle zastupitele Jakuba Macka herna s živou obsluhou není nebezpečná. Lidé ale podepisovali často v dobré víře, že se petice týká i kasín.

Vítězný lídr hnutí ANO Jiří Bláha pro Deník: Postavím novou nemocnici

Liberec - V sobotu večer se v jídelně „u Bláhy“ bouchalo šampaňské. Ve volebním štábu hnutí ANO měli co oslavovat. Jejich lídra, libereckého podnikatele Jiřího Bláhu, „vykroužkovalo“ 4 950 obyvatel kraje.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT