Krajská záchranná služba však vznikla sloučením bývalých okresních zdravotnických záchranných služeb okresů Liberec, Semily, Jablonec nad Nisou a Česká Lípa 1. 10. 2003. V současné době má k dispozici 10 vozidel s lékařem. Poslední vozy Škoda Yeti převzala záchranka minulý týden. „Jedno nové vozidlo Yeti jde na výjezdové stanoviště do Liberce, další do Turnova, České Lípy a Jablonného v Podještědí," sdělil ředitel Zdravotnické záchranné služba Libereckého kraje Stanislav Mackovík.

Na středisku v Liberci je k výjezdu připravena čtveřice sanit a dva doktorské vozy. „Musím přiznat, že rozdíl mezi Renaultem Koleos a Škodou Yeti je obrovský. Renault není ideální auto pro podobné účely," postěžoval si Mackovík.

V nepřístupném terénu, kam by se běžná technika jen tak nedostala, zasahuje Skupina speciálních činností, která je součástí Letecké záchranné služby. „Kabina vrtulníku je vybavená stejně jako sanitní a osobní vozidla," řekl ředitel Stanislav Mackovík a pokračuje: „V současné době se ve službě na Letecké záchranné službě v Liberci střídá devět záchranářů, kteří mají odpovídající výcvik a jsou členy speciální skupiny. Od vzniku v Liberci v roce 1992 úzce spolupracujeme se členy Horské služby v Jizerských horách, kteří naši skupinu doplňují. Všichni lékaři zařazovaní do posádky záchranného vrtulníku mají za sebou výcvik, který umožňuje je v podvěsu dopravit za pacientem. Ve skupině speciálních činností jsou i dvě záchranářky. Právě jedna z nich má za sebou nedávný úspěšný zásah v Drábských světničkách, kde se zranil desetiletý chlapec."

Operátoři se během dne nenudí. Operační středisko přijme během dne v průměru 160 hovorů. „Než plané výjezdy nás trápí spíše sprostí volající nebo lidé, kteří volají jen ze srandy. Blokují linku, kterou může právě někdo potřebovat," doplnil závěrem ředitel záchranné služby.

Sice ojediněle, ale přeci se setkávají záchranáři s napadením. „V průměru můžeme mluvit o jednom útoku na záchranáře za dva měsíce," odhadl Mackovík.