„Ve dvou případech sehrála rozhodující roli nepřiměřená rychlost při průjezdu zatáčkou, při třetí nehodě nedal motocyklistovi přednost v jízdě osobní automobil odbočující vlevo," upřesnil Martin Markl, vedoucí dopravního inspektorátu Policie ČR.

Na pozoru se proto musejí mít jak samotní motocyklisté, tak i ostatní řidiči. „Každý rok řidičům automobilů chvíli trvá, než si zvyknou na přítomnost motocyklů a začnou je dostatečně vnímat," potvrzuje trenér bezpečné jízdy na motorce Vladimír Mašek.

V téměř polovině smrtelných nehod motocyklistů je za viníka označen právě automobilista. Příčinou bývá to, že jezdce v jedné stopě přehlédne, případně nezaregistruje včas – typicky při dávání přednosti v jízdě, otáčení, předjíždění či objíždění. Právě motocyklista je tím, kdo je v případě střetu v jednoznačné nevýhodě. To, že je za viníka označen někdo jiný, mu už život či zdraví nenavrátí.

Motorkář by měl být pro své okolí proto dostatečně viditelný. „Samozřejmostí je tak kvalitní osvětlení stroje, pokud si jezdec v jedné stopě oblékne přes svou kombinézu či bundu reflexní vestu, chybu neudělá," dodává Jan Polák, koordinátor bezpečnosti silničního provozu Libereckého kraje.

Na autodromu v Sosnové bude letos Liberecký kraj pokračovat v projektu „Učme se přežít", který je určený především pro začínající motorkáře. Kurzy už prošlo přes 700 jezdců, letos kraj plánuje proškolit alespoň 200 dalších účastníků.

„Jsme přesvědčeni, že realizace takovýchto kurzů je účinná a přispívá k předcházení nehod motocyklistů," říká Vladimír Mastník, člen rady Libereckého kraje pověřený vedením resortu dopravy.