Silnice v okolí Máchova kraje lákají přes léto k výletům motorkáře. Ty však nedopadnou vždy dobře. Letos se za období od května do včerejšího dne na Českolipsku stalo 34 nehod s účastí motorkářů.

„Během měsíce května se dopravních nehod s účastí motocyklů na Českolipsku stalo celkem deset. Červen byl v číslech poměrně menší, nehod se stalo šest. V červenci čísla opět stoupla, a to na devět případů, kdy došlo na Českolipsku k nehodě s účastí motocyklu. K včerejšímu dni je za měsíc srpen zaznamenáno celkem devět nehod," uvedla Ivana Baláková, mluvčí českolipské policie.

Výjimkou nebyla ani dopravní nehoda, která se stala v pátek krátce po 13. hodině v Oboře. Devětašedesátiletý muž jedoucí od Bezdězu směrem na Doksy na motocyklu značky Yamaha nedodržel bezpečností vzdálenost za před ním jedoucím automobilem. „Při projíždění obcí se na rovném úseku motorkář plně nevěnoval řízení a zezadu narazil do vozidla Audi A3, jehož řidič byl nucen snížit rychlost z důvodu vyvolaného silničním provozem," popsala nehodu Ivana Baláková, mluvčí českolipské policie.

Manželský pár cestující na motocyklu měl naštěstí helmy, ale i tak utrpěl muž zranění nohy, se kterým byl převezen záchrannou službou do nemocnice.

Spousty z účastníků dopravních nehod takové štěstí nemají. Loni zemřelo nejvíce motorkářů za tři roky, pět z nich nemělo helmu.

Bezpečnostní kurzy

Nepříjemnou statistiku se nejen v Sosnové snaží zvrátit Tým silniční bezpečnosti projektem Naučme se přežít. „Na Českolipsku jsou oblíbené trasy motorkářů, měli jsme s nimi určité problémy, a proto na přednáškách rozebírám dopravní nehody, jejich příčiny a hlavně následky. Fotografie jsou většinou drsné a je na nich vidět realita na silnicích," řekl před časem k akci Martin Markl, šéf dopravního inspektorátu Policie ČR v České Lípě a dodává, že v rámci přednášek uvádí i konkrétní příklady, kdy správně zvládnutý stroj zachránil účastníkovi život.

V minulém roce zemřelo na silnicích 738 lidí, motorkáři se na smutné statistice podíleli devadesáti křížky u cest. Těžce se na silnicích zranilo přes dva a půl tisíce lidí, z nichž celá pětina přijela k nehodě na motocyklu. Za období od roku 1993 dodnes klesl celkový počet úmrtí o dvacet procent, kdežto u motorkářů se statistika snížila jen o necelá čtyři procenta.

„V automobilech postupem let stoupá pasivní i aktivní bezpečnost, kdežto motorkáři zůstávají bez ochrany," uvádí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. V roce 2005 začal projekt v Sosnové dvěma kurzy, na letošek bylo naplánováno sedmnáct termínů jen v Sosnové, včetně jednoho pro lektory autoškol.