Na krajských silnicích totiž za devět měsíců zemřelo již 16 lidí, a i když je to o čtyři méně než loni, stále je to vysoké číslo. „Nejčastější příčinou nehod je smyk, nedání přednosti v jízdě nebo závada pozemní komunikace,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Martin Sepp.

Bezpečnost na silnicích by měla změnit úprava vozovek. „Je toho dost, například zdrsnění nebo doplnění vozovky, také výměna svislého značení,“ popsal Sepp.

Ve smyku skončil například muž z Tanvaldu. Zřejmě nepřizpůsobil rychlost vozovce a v zatáčce vyletěl do protisměru. Tam ale jelo vozidlo a došlo k čelnímu střetu. „Naštěstí nedošlo ke zranění,“ uvedla mluvčí jablonecké policie Ludmila Knopová. Mělo by dojít i k prořezání zeleně. Ta je pro řidiče velkým problémem. „Některá místa připomínají džungli, hlavně si pak musíte najet tak, že nehoda je nasnadě,“ řekl Jan Bosák z Liberce.

Na některých silnicích dojde také k obnově vodorovných značek, umístění zrcadla nebo odstranění nepovolených billboardů. „Pět opatření by se mělo provést v různých úsecích na silnici I/35 další tři na silnici I/14,“ vysvětlil Sepp.

„Nejčastější příčinou nehod je smyk, nedání přednosti v jízdě nebo závada pozemní komunikace.“ Martin Sepp

Řidiče v kraji trápí i časté srážky s lesní zvěří. „Na území našeho kraje dochází každoročně ke značnému úhynu zvěře po srážce s autem. Proto jsme samostatně vyhodnotili i tyto úseky,“ uvedl Sepp. Aby alespoň snížil tyto srážky, nakoupí kraj speciální přípravek, který se rozmístí podél silnic, kde zvěř nejčastěji přebíhá. „Přípravek silně zapáchá po velkých predátorech, a zvěř tak od vstupu na silnici odrazuje,“ vysvětlil náměstek. Přípravek se jako pěna nanáší na kolíky, keře, stromy nebo hustý porost a účinkuje zhruba čtyři měsíce.

A jaká je zatím letošní statistika nehod? Jejich počet, i počet obětí ubývá. Do konce září se stalo 2798 nehod, což je o 344 méně než za stejné období loni. Zemřelo při nich 16 lidí, o čtyři méně než v loňském roce. Klesl i počet těžce zraněných o 17 na 125 osob a lehce zraněných o 45 na 773. Zhruba za polovinu nehod mohl nevhodný způsob jízdy.