Dopravních nehod cyklistů je jenom zlomek v porovnání s nehodami řidičů za volantem automobilů. Jenže řidič jízdního kola, podobně jako motocyklu, je daleko více při nehodě ohrožen na zdraví a životě. Proto se nelze divit, že v roce 2015 v celé České republice bylo usmrceno celkem 68 cyklistů a 394 cyklistů bylo těžce zraněno.

Přitom v roce 2015 bylo podle policejních statistik usmrceno 56 cyklistů, kteří neměli přilbu, tj. 82% ze všech usmrcených cyklistů.

Na celkovém počtu usmrcených osob v období 1993 2015 činil podíl usmrcených cyklistů 9,2 %, což znamená, že přibližně každá 11. usmrcená osoba jela v době nehody na jízdním kole.

Cyklisté jezdí po celý rok

Policisté vyšetřují nehody, ve kterých figurují cyklisté celoročně, protože lidé využívají jízdní kola kdykoliv, kdy v tom nebrání vrstva sněhu na komunikaci.

Proto i letos v lednu např. v Libereckém kraji policisté vyšetřovali dvě nehody cyklistů (s jedním zraněním). Bez nehod cyklistů nebude ani únor. Loni způsobilo dopravní nehodu 148 cyklistů, z toho 14 dětí. V rámci Ústeckého kraje došlo ke 109 nehodám, přičemž v tomto počtu figuruje též 21 dětí.

Dobré zprávy

Na severu Čech loni nedošlo ke zvýšenému počtu dopravních nehod cyklistů, v Libereckém kraji dokonce nastal drobný pokles o 16 případů. Na počtu zemřelých lidí na kole v rámci ČR se sever Čech podílí jenom 2 mrtvými po jednom v každém kraji.

Pouze těžce zraněných v Ústeckém kraji je více loni než rok předtím v roce 2014.

Zranění cyklistů v roce 2015:
těžce zraněno

Liberecký 9 (2 děti)
Ústecký 18 (4 děti)
lehce zraněno
Liberecký 132 (9 děti)
Ústecký 66 (11 děti)

V Libereckém kraji policie eviduje oproti roku 2014 méně nehod pod vlivem alkoholu. Celkem v Libereckém kraji došlo pod vlivem alkoholu ke 39 nehodám proti 28 v Ústeckém kraji.

Dobrou zprávou je fakt, že v rámci celé republiky patří oba kraje ze severu Čech do třetiny krajů s menším počtem nehod, při kterých figurují cyklisté.

Nehody v obci

Drtivá většina nehod cyklistů je způsobena při tzv. pojíždění v rámci města nebo obce. Zvláště u dětí. Jízdní kolo je využíváno ve větší míře k „sousedskému" popojíždění. S tím je spojen i počet nehod pod vlivem alkoholu. Cyklista chce jenom odjet o pár domů dál…

Jak uvedl Jan Pechout z ústeckého BESIPu, z pohledu dopravních nehod s účastí cyklisty v důsledku vlivu alkoholu je v celé ČR statistika velmi negativní: 71 % dopravních nehod cyklistů spáchaly osoby pod vlivem alkoholu s více než 1,5 ‰ v krvi.

Zajímavé podle Pechouta je, že cyklistická sezóna během letních prázdnin se v rámci celé ČR neprojevila mimořádným zvýšením počtu osudných nehod cyklistů. Naopak nejtragičtějším měsícem z tohoto pohledu bylo v roce 2015 září, kdy bylo usmrceno v ČR 18 cyklistů.

Podle BESIPu více než 4 z 10 (44 %) usmrcených cyklistů byli v roce 2015 senioři ve věku 65 let a více. Téměř dvě třetiny usmrcených cyklistů (63 %) bylo starších 55 let.

Že slouží kolo jako místní dopravní prostředek, svědčí i fakt, že nejtragičtějšími dny z pohledu usmrcených cyklistů v ČR byly v roce 2015 středa a čtvrtek, tedy všední pracovní dny, kdy bylo usmrceno shodně 13 cyklistů.

Naopak nejméně usmrcených cyklistů (4) bylo evidováno neděli, v den pracovního klidu. Pokles je významně pod denním průměrem (9,7 úmrtí).

Základní varování pro uživatele jízdních kol platilo nejen v roce 2015, ale platí dlouhodobě: Téměř všechna úmrtí při nehodách na jízdním kole připadají na osoby, které neměly přilby. Také u těžkých zranění šlo o 60 %