Stařeček o holi vstupuje do frekventované silnice. Mimo přechod. Rychle se k němu blíží auta. Řidič prvního má dobrý výhled, a tak se pánovi vyhne, auto za ním ale už reagovat nestihne. Ozve se kvílení brzd a dutá rána. Chodec končí na kapotě auta a nakonec na zemi. Se zlomenou nohou a dalšími zraněními jej záchranáři odváží do nemocnice.

Řidič narazil do značky i lampy

Takových nehod je v Libereckém kraji dost a dost. Nejde jen o chodce, ale i starší řidiče.

Osmašedesátiletý řidič z Bělé pod Bezdězem havaroval v Jablonci nad Nisou. Zřejmě vlivem mikrospánku narazil nejprve do značky a pak i do lampy. „Hrůzostrašně vypadající dopravní nehoda skončila dosud nestanoveným zraněním řidiče a hmotnou škodou ve výši téměř sta tisíc korun,” uvedla mluvčí jablonecké policie Ludmila Knopová.

V Liberci zase přejel chodci, také osmašedesátiletému, nohu řidič auta. Pak z místa nehody raději ujel.

Nová kampaň Besipu na seniory

A právě na seniory starší čtyřiašedesáti let je zaměřena nová kampaň vládní společnosti Besip.

Podle vedoucí oddělení Besip Ivany Pánkové lidé starší čtyřiašedesáti let tvořili v minulém roce 19 procent všech obětí dopravních nehod. Pokud by se počítali jen usmrcení chodci, bylo jich plných 44 procent v důchodovém věku.

„Senioři se potýkají se zdravotními omezeními způsobenými jejich věkem, jako jsou především zúžené periferní vidění nebo prodloužená reakční doba v důsledku zhoršeného zraku i sluchu. Jako chodci jsou senioři znevýhodněni pomalejší chůzí při přecházení, ale například také malou ochotou obléci si za snížené viditelnosti výraznější oblečení či reflexní doplňky,” uvedla za Besip Pánková.

Nemusí vědět, co na silnici mohou

Jak také řekla, mnozí ze seniorů se například učila řídit, když platila jiná pravidla. „Různé mediální zkratky týkající se například nových pravidel přecházení na přechodu je také mohly dezorientovat a postavit je do situace, kdy vlastně neví, co jako chodci či řidiči mohou, musí a nesmí,” dodala.

Besip tak chystá různé besedy, televizní spoty, aby seniorům co nejlépe vysvětlil, jak se na silnicích v dnešní době chovat.