Pětačtyřicetiletý učitel plavání v místní plavecké škole získal ve své kategorii 4 zlaté a 1 bronzovou medaili. Plavání je jeho životní náplní, váží si toho, že se okolo bazénů vyskytuje spousta jeho kamarádů a přátel.
V rozhovoru pro Deník uvedl důvody, proč po dlouhé době začal také sám závodit.
Po jaké době jste se vrátil k závodnímu plavání? A co vás k návratu přimělo?
Po dlouhých deseti letech jsem znovu našel motivaci závodně plavat. Loni jsem měl úraz. Spadl jsem z koně a měl jsem rozbitou hlavu. A jak jsem byl ve spáru lékařů a částečně pod narkózou, tak jsem přehodnotil některé životní priority a vrátil se aktivně ke sportu, který jsem měl vždy rád. Loni jsem také skládal zkoušky na Katedře plaveckých sportů FTVS se specializací učitel plavání. Tam jsem se dozvěděl věci, které mě také podnítili k návratu k závodění. Například po natáčení plavecké techniky pod vodou, které jsem v Praze absolvoval, jsem sám na sobě našel chyby, o kterých jsem nikdy nevěděl.
Jak často trénujete a kolik toho naplavete?
Snažím se být ve vodě každý všední den. Ale zatím se mi to daří jen na půl hodiny denně. Tréninky tedy nejsou dlouhé, a proto se snažím je maximálně využít. To znamená, že plavu spíše kratší úseky, pokud možno s co nejvyšší intenzitou. Střídám všechny plavecké techniky.
Vraťme se k víkendovému Mezinárodnímu mistrovství ČR masters. Jak byste shrnul své úspěšné působení na závodech?
Nejvíce si cením času na 100 m polohový závod. I když jsem v této disciplíně byl až třetí, ale čas 1:17 min. mě příjemně překvapil. Také jsem rád, že se mi povedlo celkem slušně zaplavat 50 m znak a 400 a 200 m polohově. U 200 m polohově se mi podařilo dosáhnout v přepočtu výsledného času dle „věkového“ koeficientu na 81 bodů, což byl můj nejlepší bodový výsledek. Bodové vyjádření výsledného času je vlastně další motivací pro veteránské plavání, protože díky němu má člověk neustále možnost porovnávat své výkony i s přibývajícím věkem.
Pro plavání máte takřka ideální fyziognomii. Udržujete si štíhlou postavu a kondici. Máte také upravenou životosprávou?
Stravování si upravuju v souvislosti s tréninkem. Snažím se nejíst tučná jídla a naopak zařadit do jídelníčku hodně zeleniny a ovoce. Dodržuju samozřejmě pitný režim. Dám si klidně i pivo, ale ne více než jedno nebo dvě za den.
Působíte jako učitel plavání. Jak se podle vás vyvíjí přístup dětí k tomuto sportu? Častěji se například v posledních letech praktikuje plavání dětí s rodiči od útlých let. Zanechává to nějaké stopy na dětech?
Plavání s rodiči je vhodné pro děti do 4 let. Od tohoto věku je pak dobré, když navštěvují hodiny zájmového plavání. Vidím to tak, že v současné době zájem o plavání u dětí je, ale na rozdíl od minulých dob, kdy se mu spousta dětí věnovala naplno, už je bráno spíše jen jako doplněk k jiným sportům nebo hudebnímu vzdělání. Děti už dnes nejsou ochotny tomu tréninku dávat výkonnostně tolik, co vyžaduje závodní plavání.