VYBRAT REGION
Zavřít mapu

FOTO: Dva závodníci z Lípy zvítězili v rallye na trase původního Dakaru

Česká Lípa/Afrika /ROZHOVOR/ - Náročný závod ze Španělska do Senegalu absolvovala už potřetí dvojice jezdců z České Lípy. Letos Jakubové Krofián a Rückl vybojovalii prvenství.

8.3.2018
SDÍLEJ:

Náročný závod ze Španělska do Senegalu absolvovala už potřetí dvojice jezdců z České Lípy. Letos Jakubové Krofián a Rückl vybojovalii prvenství.Foto: Archiv týmu Endeavour

Sáhnout si na vlastní limity, to je hlavní motivace rallye jezdců napříč všemi soutěžemi. Když se k výzvě přidá i kýžené vítězství, radost je dvojnásobná.

Posádka týmu Endeavour ve složení Jakub Krofián a Jakub Rückl i letos vyjela ze španělské Almerie na několik tisíc kilometrů dlouhou trasu závodu Intercontinental rallye 2018. Jejich cílem se stalo hlavní město Senegalu, Dakar.

Závod navazuje na původní trasy slavné Rallye Paříž-Dakar, která se v posledních letech přestěhovala do Jižní Ameriky. Převážně z bezpečnostních důvodů.

O zážitcích ze závodu vypráví Jakub Krofián, závodník a majitel stejnojmenné firmy z Dobranova.

Jak jste se na závod připravoval?
Oba dva jsme fyzicky aktivní celoročně. Poslední tři měsíce před závodem jsem se připravovali zejména s cíle posílit vnitřní svalstvo, úpony a hodně aerobního pohybu. Cílem bylo dostat se do co nejlepší fyzické a tím i psychické kondice.

Jezdíte za tým Endeavour. Jaký vůz a s jakými úpravami jste měl?
Základ našeho vozu tvoří vůz Toyota Hilux. Ale to je opravdu pouhý základ. Vůz prošel mnoha změnami. Zmíním pouze některé úpravy, protože celkový seznam by byl hodně dlouhý. Kompletní nový podvozek, včetně tlumení, posílený systém chlazení motoru, chlazení oleje, chlazení stlačeného vzduchu, výkonnější turbo dmychadlo, nové SW řídící jednotky, ochranný rám posádky, hasící systém, brzdový rozvod včetně brzd a dále mnoho kompostových dílů z důvodu snížení hmotnosti. Celkově jsme oproti minulému ročníku ušetřili na hmotnosti 270 kg. Kromě tvaru nemá upravený vůz se sériovým příliš společného. Na aut se celkem odpracovalo téměř 3 000 hodin.

Tradičně si vybíráte delší vyriantu závodu, proč? (Závod po šesti dnech končí v Maroku, delší varianta pokračuje jednou tak dlouho až do Dakaru; pozn. red)
Jeli jsme tuto soutěž již po třetí a vždy tu delší. Je mnohem náročnější na lidi i techniku, ale to je právě ono! Navíc Mauretánie se Senegalem jsou skutečně krásné země. Letos, když jsme zdolávali v Mauretánii Královskou, nejtěžší etapu, závodu, která vedla celá pře velké dunové pole, jsme zastavili na vrcholu duny, a rozhlédli se kolem. Všude jen sluncem zalité duny a písek. Jste úplně ztraceni, stovky kilometrů bez civilizace s vědomím, že za světla se nikdy nemůžeme dostat do cíle. Jízda v dunách za tmy je neskutečně náročná. Tam člověku dojde, do jak šíleného, ale krásného podniku se pustil.

Jak závod probíhal? Řešili jste nějaké opravy, co se přihodilo?
Na závod jsme byli hodně natěšení a příprava byla po všech stránkách opravdu zodpovědná. Nic méně hned v první etapě asi 1 ½ hodiny po startu jsem hlásil do intercomu navigátorovi, že nemám tlak oleje a musím zastavit. V tu chvíli začaly běžet nekonečné minuty. Po chvíli jsme zjistili, že je prasklý olejový chladič a v důsledku tohoto přišli o téměř celou olejovou náplň motoru. Volali jsme doprovod, aby nám na trať dovezl náhradní olej a my mezi tím vyřadili prasklý chladič z okruhu. Celkem jsme ztratili cca 4 hodiny a postupně nás předjížděli všechny konkurenční posádky. To nebylo povzbudivé. Pak jsme ještě dostali časovou penalizaci za nesplnění časových limitů a naše celková ztráta na prvního v pořadí byla po prvním dni soutěže 16 hodin. Pak ale auto již drželo, my také a ve finále jsme měli náskok 8 hodin na druhou pozici. Tento typ soutěží je naprosto nevyzpytatelný. A takových příběhů se denně odehraje skrze startovní pole několik.

Jaké jste měl předchozí zkušenosti s jízdou v poušti, v dunách apod. už jste podobnou rallye jel?
Před první účastí na rally jsem byl jednou na expedici s terénním autem v Maroku a několikrát v Rumunsku. Ale terén, dálky, týmový duch, to mě vždy táhlo.

Co vás v poušti zaskočilo?
Asi nejvíce letos dunové pole v Mauretánii. Byla to hodně těžká etapa. Když jsme si šli projít malý úsek před námi, tak jeden krok byl podklad pevný jak beton a za další krok jsme se bořili po kolena do písku. To jsem v Maroku nikdy neviděl. Zkoušeli jsme projet všemi způsoby. Dopadlo to tak, že jsme 2,5 km jeli více jak tři hodiny a jen kopali a kopali a kopali. A to bylo před námi ještě více jak 100 km vzduchem do cíle. Pak jsme jeli tak, že i za cenu skoků a ran do podvozku jsme neubírali a pak nám to již celkem jelo. V tu chvíli dostává motor, spojka , převodovka a podvozek neskutečně zabrat. V podstatě jedete stále na plný plyn. Celou dobu jen doufáte, že bude již konec a že auto vydrží. Ubrání plynu, či nevhodně zvolená stopa znamená okamžité zapadnutí a nejméně deset minut vyprošťování. Jinak mě ohromila velikost a nekonečnost prostoru obepnuté tichem. Tedy když nefouká vítr. To pak slyšíte lehké šustění písku… Je to nepopsatelné. V podstatě jsem byl v poušti letos celkově počtvrté a teprve nyní jsem si jí opravdu zamiloval. Nedal jsem, a stále nedám, dopustit na Čechy, které miluji, chodíme na vandry, jezdíme vodu, každou volnou chvilku jsme venku, ale poušť mě pohltila. Je to asi na jiný rozhovor.

Jak reagovali místní lidé?
Za tu dobu, co jezdím do Afriky mám pouze dobré zkušenosti. Víte, jsou hodně jiní, jiná kultura a v nás v lidech z Evropy vidí ty, kteří mají neomezené prostředky a to je někdy náročné. Ale pokud je člověk usměvavý, přátelský, podá hned všude ruku na pozdrav s úsměvem, obejme toho druhého, tak lidskost vždy vítězí. Co musím ale přiznat, tak velmi dobře funguje pravidlo. Nespěchej a neptej se proč. Pokud mohu přidat jednu příhodu, tak již po dojetí soutěže jsme šli s týmovým kolegou v noci malým městem jižně od Dakaru. Z postranní tmavé uličky jsem slyšel z baru místní hudbu. Hodně bubnů a zpěvu. Vešel jsem dovnitř a celý bar téměř ztichl. Objednal jsem si pití, rozhlédl se kolem a spatřil jsme černocha o hlavu většího jak já, hora masa, ověšená zlatem. Šel jsem za ním a říkám mu, že bude asi místní boss, a zde tam mohu být s nimi. Řekl, že ano a že se nemusím ničeho bát, že tam je on. Byl to úžasný večer. Pravda, ale s manželkou bych tam asi nešel. Slavná rallye Dakar byla právě kvůli bezpečnosti přesunuta na jihoamerický kontinent.

Bylo se v Alžíru a Senegalu čeho obávat?
Jak jsem řekl, pokud člověk respektuje zvyky, kulturu s pokorou poznává a dodržuje základní pravidla bezpečného cestování, tak není. Vše si děláme sami. Mockrát jsem se setkal s despektem lidí s Evropy poukazující na nepořádek, čistotu, zvyky, ale mám pro to jedno přirovnání. Buďte několik dní v Rakousku, nebo Německu a přejeďte hranice k nám do Čech. Stánky, neupravené domy, papírky a PET lahve u silnice… Nic méně jsme to my a bude nám to ještě nějakou dobu trvat, než tyto věci vylepšíme. Není to důvod mít pocit, že jsme horší, jen jsme jiní.

Vaším navigátorem byl kolega z firmy Jakub Rückl. Jak taková rallye prověří přátelství a kolegialitu?
S Kubou se známe hodně dlouho. Chodíme spolu občas na vandry, jezdíme na několikadenní výlety na Pionýrech a je to skvělý kamarád a výborný profesionál. Takových je u nás v Krofianu mnoho a je to radost.

Jak jste s týmem řešili ubytování, opravy vozu, stravování…
Spaní jsme měli ve stanech. Zhruba půlka nocí byla po kempech a druhá ve volné poušti. Noční obloha bez světelného znečištění je fantastická. Stravování jsme měli předem připravené. Jak domácí strava, tak místní suroviny, či profesionálně předpřipravená jídla z Čech. Zázemí jsme měli v podobě doprovodného týmu, který měl 5 lidí. Každý v týmu měl svojí roli a byli jsme naladěni na stejnou frekvenci. Na tom všem jsme předem společně pracovali. Poskládat tým na tak náročný podnik není nic jednoduchého, ale dá se. Říká se, že cestu po které jdeš, poznáš dle lidí, které na ní potkáváš. Každý rok si dávám přece vzetí, že budu dobrým člověkem a to, že mám možnost být s tak skvělými lidmi beru jako hezké vysvědčení.

Jak probíhaly oslavy vítězství?
Nejsilnější okamžik byl po projetí cíle poslední etapy, kdy z člověka vše spadlo. Ta radost z dojetí a ještě umocněná vítezstvím byla pro všechny obrovská. Dostavila se euforie a obrovská únava. Následující dny byly ve znamení sdílení těchto pocitů. Nebylo moc třeba o tom mluvit, všichni jsme byli těch emocí plní. Je to na celý život. Už nyní se chystáme na další ročník africké rally.

Autor: Jiří Jelínek

8.3.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Ochrana a ostraha - Ochrana a ostraha Ostatní pracovníci ostrahy a 20 000 Kč

Operátoři bezpečnostních služeb Dispečer pultu centrální ochrany. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracovní místo je vhodné i pro osoby se změněnou pracovní schopností či invalidní., Náplň práce: obsluha pultu centrální ochrany, komunikace a spolupráce se zákazníky, kolegy a případně složkami záchranného systému, evidence řešení poruch a poplachových zpráv., Požadujeme: doba předchozího zaměstnání alespoň 5 let, čistý výpis rejstříku trestů, uživatelská znalost práce na PC, ochota pracovat na směny, spolehlivost, odolnost vůči stresu, komunikační dovednosti, časová flexibilita, schopnost týmové práce, zájem a ochota učit se stále nové věci., Osvědčení strážný výhodou, ale ne podmínkou., Životopis s motivačním dopisem zasílejte na e-mail: jetenska@henig.cz.. Pracoviště: Henig - security servis, s. r. o., 5. května, č.p. 797, 470 01 Česká Lípa 1. Informace: Veronika Jetenská, +420 731 411 694.

Zdravotnictví - Zdravotnictví Lékař 50 000 Kč

Ostatní lékaři specialisté Lékař/ka na oddělení urologie. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 50000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Požadujeme vysokoškolské vzdělání dle zákona č. 95/2004 Sb., specializovaná způsobilost, morální a občasnskou bezúhonnost, příjemné vystupování a zájem o obor. , Mzdové podmínky budou dohodnuty při osobním setkání. , Nástup možný ihned nebo dle dohody. , Nabízíme:, - zázemí stabilní společnosti, - zajímavou práci v moderním pracovním prostředí s možností seberealizace, - možnost profesního růstu, - významná podpora vzdělávání , - závodní stravování, - zaměstnanecké akce, - příspěvek na penzijní připojištění, - výhodný zaměstnanecký tarif od O2, - 5 týdnů dovolené, - slevová karta do lékárny a Centra zdraví, - odměny při pracovním výročí, Vhodné i pro OZP a cizince!, První kontakt emailem!. Pracoviště: Nemocnice s poliklinikou česká lípa, a.s., Purkyňova, č.p. 1849, 470 01 Česká Lípa 1. Informace: Pavlína Pilařová, +420 487 954 035.

Řemeslné práce - Řemeslné práce Svářeč 23 600 Kč

Svářeči Svářeči kovů. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 23600 kč. Volných pracovních míst: 100. Poznámka: Pracovní náplň, -svařování kovů, úprava a sestavování částí svařenců do celků, příprava pro svařování, jejich, spojování stehováním a úprava svárů broušením, -seřizování, ošetřování a údržba svařovacích zařízení, -čtení a používání výkresové dokumentace, Požadujeme, -středoškolské vzdělání nebo ZŠ + praxe na obdobné pozici., -výhodou platný svářecí průkaz, - výhodou zkouška dle EN ISO 9606-1 / 287-1, metoda 135, -úspěšné vykonání vstupního testu , -zdravotní způsobilost , Nabízíme, -Zázemí v rozvíjející se nadnárodní společnosti, -Možnost dalšího profesního růstu , -Týden dovolené navíc (tedy 25 dnů dovolené ročně), -Měsíční prémie za výsledky práce a odměny za Kaizeny (resp. změny k lepšímu), -Roční výkonnostní odměnu , -Příspěvek na životní a penzijní pojištění po odpracovaném roce , -Dotované závodní stravování, -Zdravotní péče včetně očkování proti chřipce, -Sportovní a kulturní aktivity , -Zvýhodněné mobilní tarify, První kontakt emailem., Pozice je vhodná i pro cizince.. Pracoviště: Bombardier transportation czech republic, a. s., Svatopluka Čecha, č.p. 1205, 470 01 Česká Lípa 1. Informace: Havlín Lukáš Knazovič Mádlová Michaela, lukas.havlin@rail.bombardier.com.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 18 000 Kč

Skladníci, obsluha manipulačních vozíků Skladník s VZV. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 21000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadujeme : Vyučení , oprávnění na VZV, praxe výhodou, práce s PC, spolehlivost, flexibilita, zručnost, profesní životopis pro výběrové řízení., Nabízíme : pracovní poměr na dobu určitou s možností prodloužení. Práci v perspektivní dynamicky se rozvíjející společnosti, nový moderní výrobní závod, příjemné pracovní prostředí, zajímavou a zodpovědnou práci. Závodní stravování s příspěvkem zaměstnavatele, masáže a pitný režim zdarma, příspěvek zaměstnavatele na životní pojištění ., První kontakt emailem nebo osobně!, Možnost dvousměnného nebo třísměnného provozu.. Pracoviště: Modus, spol. s r.o. - areál bývalé žosky, Dubická, č.p. 3274, 470 01 Česká Lípa 1. Informace: Radka Tučková, +420 484 847 121.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Peruánská fanynka. Fotbalové MS Rusko 2018
9

Kráska z Peru, Austrálie nebo Evropy? Vyberte nejhezčí fanynku skupiny C

EVA PILAROVÁ. Zpěvačka a herečka rozjížděla svou uměleckou dráhu v 60. letech.

Tipy pro vás: Kam vyrazit v pátek a o víkendu

Bagr v kině a marihuanové stanové městečko ve vile: prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve čtvrtek 21. června 2018.

Popadané stromy uzavřely silnice v kraji

Liberecký kraj – Silný vítr, který se odpoledne přehnal skrz Liberecký kraj, zaměstnal hasiče.

Silný vítr zasáhl i Liberecký kraj. Stromy na trati i zastavená lanovka

Liberecký kraj – Silný vítr komplikuje ve čtvrtek odpoledne a večer dopravu především na železnici. Důvodem jsou popadané stromy na trati.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT