Klidnou jízdou projížděly před zraky několika málo diváků a náhodných kolemjdoucích desítky vozů špičkové kvality, namátkou značky Bentley, Porsche či Jaguar. „Pár aut jsem tady viděl, ale nechápal jsem, co to má znamenat. Škoda, že jsem o tom nevěděl,“ sdělil František Malý, který stihl zahlédnout vozy cestou do školky.

Závodní vozy vyjížděly po jedné hodině ze Sosnové, kde absolvovaly krátkou rychlostní zkoušku. „Přes Hodkovice pak pokračovaly na Brod a na hranici s Polskem,“ sdělil Ladislav Pakosta z Klubu historických vozů Mladá Boleslav, který v severních Čechách trať závodu zajišťoval.

Nizozemský klub historických vozidel pořádá tradiční zimní soutěž automobilů pod názvem Winter Trial již po jedenácté. Trať této akce je převážně vedena po komunikacích České republiky s využitím zimních podmínek, ale také Německem, Polskem a Rakouskem.

Z Jablonecka vozidla pokračovala dál do Polska, přes Moravu do Rakouska, aby se opět vrátila na naše území, tentokrát do jižních Čech. Celkově trať měří 2250 kilometrů. „Hořící gumy, chrastění řetězů, vrzání sněhu, ledové zkušební dráhy, to je jen pár věcí, které dělají Winter Trial nejtěžší zimní akcí svého druhu,“ píší organizátoři na oficiálním webu.

Vozidla projíždějí celou trať s tím, že musí dodržovat pravidla silničního provozu, rychlostní zkoušky se konají na uzavřených komunikacích či na autodromech, tak tomu bylo i v pondělí v Sosnové.

V pravidelném a takřka již legendárním závodě veteránů nestartoval žádný Čech, posádky tvořili především Holanďané, Němci a Rakušané, účastnil se ale i závodník z Kajmanských ostrovů ve voze Aston Martin DB 6.

A tak i část Jablonecka zahlédla legendární vozy, které se jinak na našich silnicích tolik neprohání.Winter Trial využívá úseky rychlostních zkoušek z Rallye Šumava nebo Rallye Vltava. Ovšem tyto úseky se pojedou již za tmy, což ještě více zvýší náročnost na orientaci. Přihlášeno je 80 posádek s automobily jako například Porsche 911, Volvo 142 a 122, BMW 1600 a 2002, Ford Escort, Fiat 124 nebo Saab 96.