"Na rozdíl od dalekohledů poutaných k Zemi může Sofia vystoupat až do výše 11 kilometrů nad zemský povrch, tedy vysoko do stratosféry naší planety. Při tom se dostane nad 99 procent pozemské atmosféry, která blokuje infračervené vlnové délky, díky čemuž může studovat infračervený vesmír," popisuje web Science Alert speciálně upravený Boeing.

Okno do vesmíru

Přístroje, jimiž tato vzdušná observatoř disponuje, už ukázaly vědě více objevů. Například zaznamenaly určitý mezní podíl kyslíku v atmosféře Marsu, jako první detekovaly molekulární vazby ve vesmíru a provedly také bezpočet infračervených měření, jimiž přispěly například k objasnění srážek exoplanet, k objevům srdce galaxií a k mnoha dalším.

Sonda Osiris-Rex dosedá na vzdálený asteroid Bennu, aby z něj odebrala vzorky k pozemskému výzkumu
Úchvatné video. NASA se pochlubila záběry z přistání na asteroidu Bennu

Teď se tedy zaměřily na těleso Zemi podstatně bližší. "Nový objev přispívá k úsilí NASA podpořit hlubšími znalostmi Měsíce výzkum hlubokého vesmíru," uvádí agentura.

Pondělního mediálního brífingu by se měli zúčastnit Naseem Rangwalaová z výzkumného střediska NASA Amer Research Center, která je vědeckou pracovnicí mise Sofia, a Jacob Bleacher, hlavní vědecký pracovník řízení výprav s lidskou posádkou a operací NASA.

Lidé se vrátí na Měsíc

Nový objev by podle úřadu mohl určitým způsobem ovlivnit program Artemis, což je ambicióznější projekt nové výpravy astronautů na Měsíc v roce 2024, jež by měla sloužit jako průprava pro zahájení průzkumu Marsu v nadcházejícím desetiletí.

Brífing bude NASA živě přenášet na svých webových stránkách v pondělí od pravého poledne místního času, tedy od 18 hodin středoevropského času.

Takhle to vypadá uvnitř lávové trubice Surtshellir-Stefanshellir na Islandu, která patří k největším na Zemi. Na Marsu jsou ještě mnohonásobně větší