Snímek, který popisuje touhu po posledním velkém činu několika hereckých legend českého divadla, sem naprosto výjimečně přivezl jeho režisér Josef Abrhám mladší společně se svým otcem, hercem Josefem Abrhámem, který je jedním z protagonistů dokumentu.
Nový Bor je tak po Uherském Hradišti, kde se film Hoteliér promítal na letní filmové škole, teprve druhým místem v Česku, které mělo možnost nový dokument vidět.
„Co tady děláš s tou kamerou, chceš mi ji strčit do pr***e?!" zazní několikrát v dokumentu řev Pavla Landovského, který výstižně zachycuje drsnou atmosféru, v níž natáčení probíhalo.
Film zachycuje stárnoucího Landovského, který ztratil chuť do života, a jeho kolegu ze slavné éry Činoherního klubu režiséra Jana Kačera, jak se ho snaží přesvědčit k poslednímu vystoupení před diváky ve hře Hodinový hoteliér, kterou sám Landovský napsal.
Odvážný pokus Jana Kačera přitom podporují i další legendy Činoherního klubu Josef Abrhám a zejména Vladimír Pucholt, který kvůli tomu přiletěl z Kanady. Z filmu se ale díky okolnostem, za kterých vznikal, nestal záznam čtených zkoušek divadelního představení, ale spíše úvaha o stárnutí, přátelství a touze po posledním velkém činu.
„Ten film je zvláštní tím, že vznikal spontánně a na koleně. V průběhu natáčení nebylo častokrát vůbec jasné, jestli se vůbec dobereme nějakého dalšího natáčení. Nikdo z nás to nevěděl," řekl v Novém Boru režisér snímku Josef Abrhám mladší.
Z dokumentu je patrné, že natáčení nejvíc komplikoval zdravotní i duševní stav Pavla Landovského. „Já obdivuji oba Abrhámovi, že to s Lanďákem vydrželi. Obdivuji býčí trpělivost Honzy Kačera," řekla Helena Albertová, druhá ze čtyř manželek Pavla Landovského, která se novoborského promítání v sobotu také zúčastnila.
Abrhám st.: Jsem z toho rozčilený
Podle Josefa Abrháma staršího, který do Nového boru doprovodil svého syna, je snímek soukromým pohledem do zákulisí, který sleduje několik velkých věcí. „Už to, že přijel Vláďa Pucholt, je obrovská událost. Stejně jako to, že Pavel Landovský je zdravotně už hodně zkroušený. Třetí věc je, že napsal opravdu pozoruhodnou hru Hodinový hoteliér, která měla velký úspěch za minulého režimu, protože byla překvapivě lidská," popisoval své dojmy ze synova dokumentu Josef Abrhám st.
„Jsem z toho rozčilený, zvlášť když to dělal syn. Ten film je nálož i pro mě, ačkoli nejsem správný divák, protože já ty kluky takhle znám třicet let. A pro všechny ostatní to musí být něco úplně nového, protože takhle a v takovém rozsahu, jsme se nikde jinde neprojevovali. U Pavla (Landovského), který má z bulváru zjednodušenou pověst, najednou vidíme, že je to něžný, chytrý, inteligentní, postižený kluk," dodal Josef Abrhám. „Každopádně jsme viděli něco, co se už nebude opakovat. Režisér Jiří Krejčík se tam ještě objevuje v záběru a už mezi námi není. A my všichni ostatní jsme v pořadí."
Snímek, který vznikal v produkci České televize, bude mít premiéru v kinech 31. října. Na televizních obrazovkách by se měl objevit na jaře.
Jeho sobotní promítání v Novém Boru doplnila ještě divadelní inscenace Hodinového hoteliéra v podání Kytlického ochotnického souboru, se kterým hru nastudovala právě Helena Albertová, bývalá manželka Pavla Landovského.
Hodinového hoteliéra napsal Landovský v roce 1968 a na jaře roku 1969 ji nastudoval Činoherní klub v režii Evalda Schorma. V tehdejší inscenaci si zahrál ještě například Oldřich Nový či František Husák. Hra byla přeložená do několika jazyků, v Polsku se hrála i v době, kdy už v Československu byla zakázaná. Dnes ji má v repertoáru jen právě spolek ochotníků z Kytlice.