Dopravci totiž nabídli příliš nízkou cenu a na kraji se bojí, že by ji dopravci nebyli schopni udržet. Podle hejtmana Martina Půty (STAN) se hodnotící komise obává, že při takových cenách nebudou dopravci schopni po dobu deseti let dopravu zajišťovat a udržet i komfort cestování.

Rozdíl mezi ideálními cenami za 1 kilometr, které komise vzala z posudku vypracovaného na Českém vysokém učení technickém (ČVÚT), a nabízenými cenami od dopravců byl v některých případech pouze 20 haléřů. Přesto se komise rozhodla zájemce o tendr vyloučit. Podle hejtmana se očekává, že se proti rozhodnutí jednotlivé dopravní společnosti odvolají. Tendr se tak opět o něco zkomplikuje a prodlouží.

Problematický tendr

Antimonopolní úřad (ÚOHS) sice v květnu tendr zrušil, kraj se však odvolal a v hodnocení nabídek pokračuje dále. Už teď je však jisté, že se smlouvy s vítězem nebo vítězi tendru nestihnou podepsat včas. Současné smlouvy totiž končí 14. prosince. Kraj už ale našel prozatímní řešení.

„Znovu opakuji, že 15. prosince pojedu z Hrádku do práce autobusem. Jsem totiž přesvědčen, že autobusy vyjedou podle jízdních řádů," řekl hejtman Martin Půta a naznačil, že se vyjednávání ubírá dobrým směrem.

Zakázku za 4,074 miliardy korun může ve výsledku získat jeden nebo až tři dopravci, je totiž rozdělena na tři regiony Západ (Českolipsko), Východ (Jablonecko, Semilsko) a Sever (Liberecko).

Podle ÚOHS ale kraj pochybil v nastavení podmínek soutěže a nevyhověl také námitkám Bítešské dopravní společnosti, která si stěžovala na její netransparentnost. Proto tendr zrušil.

Příliš nízké ceny?

Celkem kraj dostal 13 nabídek od devíti uchazečů, nabídkové ceny za kilometr se pohybují od 25,74 korun do 31,13 Kč, loni platil kraj 32 korun. Výběrová komise má podle hejtmana Půty v ruce posudek zpracovaný ČVÚT, podle kterého jsou ceny nabízené ČSAD Slaný pro oblast Západ, ČSAD Ústí nad Orlicí pro Sever a Východ a také nabídka firmy Bus Line pro oblast Východ příliš nízké. Bus Line, který je největším dopravcem v kraji, má přitom na Semilsku sídlo a dopravu tam zajišťuje. Ředitel firmy Tomáš Roubiček nechtěl dnes rozhodnutí kraje komentovat. „Zatím tu informaci nemám, počkám na písemné zdůvodnění," řekl.

Bez ohledu na to, zda se vyloučení uchazeči proti rozhodnutí odvolají, nebude Liberecký kraj schopen uzavřít nové smlouvy s dopravci. Důvodem je rozhodnutí ÚOHS o zrušení celé zakázky. Kraj zatím čeká na vyjádření ke svému odvolání a zároveň jedná o řešení autobusové dopravy od 14. prosince letošního roku. „Rada dnes doporučila prodloužit smlouvy se stávajícími dopravci," řekl Půta. Smlouvy by se měly prodloužit o dva roky s šestiměsíční výpovědní lhůtou. „Tato varianta má tu výhodu, že zajistí bezproblémové fungování integrovaného systému dopravy a dopravci nám nabídli nižší ceny, než za jaké teď jezdí," dodal Půta. Rozhodne ale až zastupitelstvo.