Podle nové koncepce dopravní společnosti KORID LK, kterou vlastní Liberecký kraj, by mohly jezdit regionální vlaky v budoucnosti rychleji. V plánu je také rekonstrukce železnice z Liberce do České Lípy, která by měla cestu urychlit. Hejtman Martin Půta ve středu naznačil, že by mohli cestující strávit na této trati ve vlaku jen 55 minut.

Už příští rok chce kraj opravit trať do Jablonce nad Nisou a Tanvaldu. Dlouhodobým plánem je pak zrychlit vlakové spojení z Liberce do Prahy. Finanční náklady na všechny tři projekty, které jsou zatím jen na papíře, se pohybují okolo 20 miliard korun.

Bezbariérová Lípa

V plánu jsou také modernizace některých stanic. „Společně se Správou železniční cesty připravujeme například vybudování bezbariérového nástupiště v České Lípě nebo Frýdlantu," uvedl hejtman Libereckého kraje Martin Půta.

Zkvalitňování služeb je dlouhodobým cílem všech společností, které mají co do činění se železniční dopravou. Jejich velký počet a roztříštěnost funkcí ale způsobují, že se snižuje efektivita a všechno se prodlužuje.

První úspěchy jsou už viditelné. „Z Liberce přes Hrádek a Žitavu do Varnsdorfu jezdí elegantní zelenobílé jednotky spolehlivě každou hodinu," chválil si modernizaci trasy hejtman Půta. Liberecký kraj se může pochlubit nejvyšším podílem moderních vlaků v republice. Se starými špinavými motoráky se tu již běžně nesetkáte.

Bídný stav kolejí

Zatímco má kraj k dispozici dostatek nových vlaků a další má objednané, problémem zůstává bídný stav kolejí. „Přestože jsme nasadili moderní soupravy, další zlepšení nabídnout nemůžeme. Problémem jsou zastaralé tratě ve špatném stavu. Investice státu do zrychlení železnice se kraji přes opakované urgence vyhýbají," řekl Půta.

Podle Pavla Blažka ze společnosti KORID LK se požadavky cestujících za posledních sto let, co koleje leží, radikálně změnily. „Rychlost 40 60 kilometrů v hodině už nikomu nevyhovuje. Kraj investuje do vozidel a provozu vlaků značné prostředky, proto jsou požadavky zlepšit tratě oprávněné," dodal Blažek.

Nejodvážnějším projektem je zlepšení a zrychlení železnice z Liberce do Prahy. Podle odborníků ztrácí vlak konkurenceschopnost ještě než dojede do Rychnova u Jablonce. Zároveň je Liberec jediným krajským městem, které kvalitní železniční spojení s hlavním městem nemá. Modernizace ale závisí na dohodě všech subjektů, které na dráze operují.