„Neustále sledujeme předpovědi a máme i vlastní analýzy, jak se bude situace vyvíjet. Aktuální počasí nám nepřeje, nicméně víme, že na přelomu roku vždy dochází ke změně rázu počasí a podle dlouhodobých výhledů nebude rok 2015 výjimkou," říká Martin Koucký, předseda Skiklubu Jizerská padesátka. „Na přípravě závodu se soustředíme naplno a k tomu v posledních letech patří i práce s krizovými variantami," dodává Koucký.
Čtyři možnosti
Scénář počítá se čtyřmi různými variantami. První předpokládá, že bude dostatek sněhu a závod se uskuteční ve své klasické variantě bez jakýchkoliv omezení. Druhá varianta předpokládá nucené změny na trase podobně jako v roce 2015, kdy se po bleskové oblevě ocitla část trati pod vodou. Ve třetí variantě na závodníky čeká kombinovaný závod část jej zdolají po svých, část na lyžích v závislosti na množství sněhu. Čtvrtá varianta uvažuje situaci, kdy v Jizerských horách nebude žádný sníh v takovém případě se všechny víkendové závody uskuteční jako běžecké. Možností je také oddělení závodu elitních závodníků a jeho uskutečnění v náhradní lokalitě, na krátkých okruzích.
Celkem pětkrát už musel být závod zrušen kvůli nedostatku sněhu. Poprvé k tomu došlo v roce 1988, kdy se mělo vyjet na trasu už po jednadvacáté. O dva roky později se závod opět neuskutečnil. V roce 1998 bylo 10 stupňů nad nulou a žádný sníh, podobně jako v roce 2007, kdy nevyjelo 3500 přihlášených závodníků. Naposledy byl závod zrušen v roce 2014, ale část závodníků se na trať přeci jenom vydala na kolech a pěšky.
V případě, že dojde na variantu beze sněhu, bude každý den k dispozici závodní běh na 10 kilometrů. Zároveň s tím bude zachována hlavní trasa dne, to znamená v pátek 30 km, v sobotu 25 km a v neděli 50 km v závislosti na počasí. Výběr trasy na 10 km nebo hlavní trasy dne bude čistě volbou závodníka. Pro závodníky bude vždy zajištěn maximální servis, který patří k zimnímu závodu od občerstvení na trati i v cíli, přes úschovnu a převlékárnu, dopravu až po křišťálovou medaili v cíli. Výsledky budou navíc platné i pro nasazení do startovních vln v roce 2017. Z pohledu konání závodu je klíčové datum 2. ledna, kdy se musí rozhodnout o tom, v jaké podobě se uskuteční. „Celý organizační tým a všichni přihlášení věří, že přijde pozitivní zpráva podpořená dostatkem sněhu," řekl Koucký.