Zatímco před několika měsíci řešila policie a tamní obce hlavně nájezdy zlodějů z Polska, teď jsou největším problémem kamiony přejíždějící přechod
v Zawidově. „Až do konce listopadu se opravuje most v polské Sieniawce, takže kamiony, které dřív jezdily přes Hrádek, se přesunuly k nám. Lidé si stěžují, že jim praskají domy, ta silnice není na takový provoz stavěná," popisuje už několikaměsíční martyrium starosta Habartic Stanislav Briestenský. Dřív tam téměř žádné nákladní vozy nejezdily, teď je to několik stovek kamionů týdně. Situace došla tak daleko, že enormní nárůst kamionů začala řešit
i bezpečnostní rada Frýdlantu. Největší obavy jsou z toho, že Poláci nechají průjezd vozidel nad 12 tun přes Zawidov i po opravě mostu. Před opravou tam jezdit nesměly. „Odborníci nám potvrdili, že řidičům kamionů se trasa přes Frýdlant na Habartice líbí a pokud nebudou značky vráceny, budou ji využívat i po otevření původní trasy. To není dobrá zpráva. Zatížení kamiony je tu v posledních měsících obrovské a přináší řadu problémů," řekl starosta Frýdlantu Dan Ramzer.

„Nezbývá než doufat, že Poláci po opravě mostu dopravní značky omezující tonáž ve směru na Habartice opět vrátí. Nicméně je to plně v jejich kompetenci," uvedl na bezpečnostní radě ředitel Ředitelství silnic a dálnic Josef Jeníček. Největší problém představuje zatížení Albrechtického kopce. Silničáři proto kvůli větší bezpečnosti v serpentinách provedli několik opatření. „Například okraje komunikací v některých zatáčkách byly osazeny svodidlem, došlo ke zdrsnění některých zatáček speciálním nástřikem, který je optický a má i hlukový efekt. Připravuje se prořez náletů a stromů
v místech, které jsou nepřehledné," dodal Jeníček. Policie rovněž na trase mezi Habarticemi a Krásnou Studánkou častěji hlídkuje. Kromě rychlosti dbá
i na to, aby auta nejezdila na červenou na semaforech v Mníšku omezujících průjezd kvůli výstavbě chodníků a kanalizace. Někteří řidiči tam zkouší v jednom pruhu projet i když nemají, čímž přispívají k dalším zbytečným zácpám. Bezpečnostní rada rovněž hledala možnosti uzavření Albrechťáku pro kamiony.

„Jednáme s policií o tom, že by byl v případě krizové situace operativně v co nejkratší době zakázán vjezd kamionům z obou stran Albrechtického kopce. Ve směru od Liberce už od kruhového objezdu v Krásné Studánce. Tak, aby se kopec neucpával," podotkl Ramzer.

Silnice je totiž jednou ze dvou přístupových cest na Frýdlantsko. Uzavření kopce pro kamiony by mohlo nastat například při namrzání vozovky nebo při sněhové kalamitě. Podobně jako u silnice přes Oldřichovské sedlo.

SANITY PŘES POLSKO?

Bezpečnostní rada se zabývala i otázkou převozu pacientů z Frýdlantska v případě, že by obě cesty do výběžku, tedy jak přes Albrechtický kopec, tak i přes Oldřichov, byly zablokovány. „Musíme mít jasně definováno, kudy by v takovém případě sanitky vozily pacienty z Frýdlantského výběžku do Liberce. Připravena je alternativa, že by mohli být v tomto krizovém stavu pacienti převáženi přes Polsko, tedy Bogatyniu a Hrádek nad Nisou," uvedl starosta Ramzer. Pokud by ani tato varianta nebyla kvůli nějaké mimořádné události, jakou byla například v roce 2010 povodeň, možná, převezme starost o pacienty v akutním stavu frýdlantská nemocnice. „Ta je dle svého vyjádření připravena přijímat pacienty v pracovní době okamžitě, a pokud by tato krizová situace nastala v době mimo běžnou pracovní dobu, tak do půl hodiny, po aktivování krizového štábu," dodal Ramzer.

KAMIONY JE POTŘEBA VÁŽIT

Dalším z požadavků starostů z Frýdlantska je vážení kamionů, aby se snížil počet těch, které jezdí přetížené. Podle mluvčí frýdlantské radnice Martiny Petráškové se dá ve Frýdlantě vážit jen pod zámkem na silnici ke školnímu statku, což není na hlavním tahu. Místo pro vážení se tak připravuje přímo v Habarticích, hned za hraničním přechodem.