Autobus z Mimoně do Doks nabral po cestě drobné zpoždění a cestující netuší, jestli na ně na konečné počká navazující přípoj. Nervozitě, dobíhání a zklamanému sledování červených koncových světel ujetého spoje by však teď měl být konec.

V kanceláři o pár desítek kilometrů dál, v centru Liberce, totiž od včerejška sedí dispečer. To, že je autobus o několik minut zpožděný, vidí na velké obrazovce před sebou a řidiči přípojného autobusu posílá jednoduchou zprávu: „Čekejte!"

Dispečeři slouží téměř nepřetržitě

„Provoz je dnes plynulý, žádnou větší mimořádnost jsem dnes zatím řešit nemusela," říká dispečerka Irena Kubáčková a ukazuje na dva monitory před sebou. Na nich se hemží malé čtverečky různých barev, které symbolizují jednotlivé vlaky nebo autobusy.

„Dopravní situaci sledujeme v reálném čase za pomoci funkce GPS," popisuje vedoucí projektu Pavel Jaško. Počítač ví, jak dlouho na sebe mají které spoje čekat, a většinu zpráv řidičům nebo výpravčím na železnici zasílá automaticky.

„Systém jsme proto testovali i bez dispečerů, ale ukázalo se, že potřeba jsou," vysvětluje Jaško. Doprava je prý živý organismus a často je potřeba lidský zásah.

„Dispečer může rozhodnout mezi několika eventualitami, například podržet přípoj i déle, jede-li větší počet lidí," nastiňuje Jaško.

Dispečeři jsou připraveni zasáhnout téměř kdykoli, přestávku mají jen čtyři hodiny v noci, kdy téměř žádný spoj nejede. V práci se střídají čtyři pracovníci, kteří zatím sedí v provizorní místnosti v budově naproti krajskému úřadu.

„Na jaře se přesuneme do nového sídla, které se nyní staví," uvedl ředitel společnosti KORID, která se o krajskou dopravu stará, Jiří Hruboň.

Tramvaje zatím nepočkají

Dispečer nyní vidí a může ovlivnit jízdu autobusů většiny dopravců i vlaků Českých drah. Naopak spoje městské dopravy v systému zatím chybí. „Hustota MHD je velmi vysoká, není možné a ani důležité zajišťovat, aby na sebe všechny autobusy a tramvaje čekaly," řekl Hruboň.

Smysl to má jen v okrajových částech města a také v nočních hodinách, kdy může zmeškaná tramvaj zkomplikovat cestu domů.

Zapojení největšího dopravního podniku v kraji, libereckého a jabloneckého, je ovšem předmětem dalšího jednání. „V současné době se ke krajskému dispečinku připojit neplánujeme," potvrdila mluvčí podniku Martina Poršová.

Cestující také nově zjistí, v kolik jejich spoj skutečně pojede, a nemusejí na něj zbytečně čekat. „K aktuálním odjezdovým tabulím pro všechny zastávky v kraji se lidé dostanou přes svůj počítač nebo chytrý telefon," dodal Hruboň.

Adam Fogl