VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kraj chce koupit ČSAD. Sám bude provozovat dopravu

Liberecký kraj – Krajští politici schválili převážnou většinou záměr koupit krachující společnost ČSAD Liberec. Je to první krok k vytvoření vlastní autobusové dopravy. Zatímco v některých zemích je to běžné, v ČR vykročil Liberecký kraj touto cestou jako první.

31.8.2017
SDÍLEJ:

ČSAD Liberec. Ilustrační foto.Foto: Foto:Deník

Rozhodnutím, které ve středu večer posvětilo po vleklé debatě 30 z 38 krajských zastupitelů, chce vedení Libereckého kraje ukončit nekonečné průtahy kolem veřejné zakázky na provozování autobusové dopravy v kraji. 

290 MILIONŮ ROČNĚ 

Ročně na ni vynakládá 290 milionů korun, což je jedna z nejvyšších výdajových položek krajského rozpočtu. Proto chce mít přehled, jaká část dotace jde do veřejné služby a jaká na zisk dopravců, mezi nimiž dominuje společnost BusLine. Ta podle analýzy, kterou si kraj nechal vypracovat u auditorské společnosti Nexia AP, provozuje na Liberecku dopravu až o 11 korun za kilometr dráž než třeba v Ústeckém kraji. „Je to pro mě první krok, abychom dokázali mít veřejnou dopravu trochu víc pod kontrolou. Nechceme být už dál jako ovečka, ze které budou všichni škubat,“ použil hejtman Martin Půta příměr ke stavu, kdy musí kraj jen nečinně přihlížet, kam plynou zisky dopravních společností.

Řešení našel v odkupu insolventní ČSAD Liberec, která sice jezdí o zhruba 8 korun na kilometr méně než BusLine, ocitla se však na pokraji krachu. Kraj chce odkoupit akcie společnosti i pohledávky vůči věřitelům. Mezi ně patří i majitel ČSAD Petr Wasserbauer. Investice vyjde kraj na zhruba 16 milionů korun. Dalších 20 musí podle oponentů vložit do obnovy vozového parku.

KUPUJEME ŠROT 

„Víme, že vědomě kupujeme šrot,“ označil autobusy liberecké ČSAD například bývalý radní pro dopravu Vladimír Mastník. Investice by se neměla promítnout do počtu spojů ani cen jízdného. Ty se podle hejtmana drží od roku 2013 na stejné výši. „Nemám žádný signál, že bychom je chtěli zvyšovat, domluvili jsme se také na tom, že nebudeme dělat redukci v jízdních řádech,“ uvedl hejtman.

Ještě dál než někteří zastupitelé šel v kritice zřízení vlastního krajského dopravce šéf odborů společnosti BusLine Jiří Kuchynka. Ten záměr dokonce přirovnal ke znárodnění. Poukázal také na ztrátový provoz Dopravního podniku měst Liberec a Jablonec.

Autor: Jana Švecová

31.8.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Pozor na přechodech! Sražených chodců přibývá

Ilustrační snímek.

Debakl hokejistů pod Ještědem: Česká Lípa prohrála 3:14

Část neočekávané finanční injekce Lípa rozdělila školám a organizací

Česká Lípa - Daň z příjmu fyzických osob a daň z přidané hodnoty, dva zásadní zdroje příjmu státu, se podle všeho daří vybírat nad původní plán. Svědčí o tom i neočekávané navýšení příjmu města Česká Lípa z těchto takzvaných sdílených daní o třicet milionů korun.

Nedělejte to, vzkazují neziskovky České Lípě

Česká Lípa - Plán města Česká Lípa založit společný dopravní podnik se společností Busline se po Libereckém kraji nelíbí ani protikorupčním organizacím.

Nominujte své borce, týmy a oddíly do ankety Nejúspěšnější sportovec

Česká Lípa - Tradiční anketa Nejúspěšnější sportovec Českolipska a Libereckého kraje, tentokrát za rok 2017, odstartovala zahájením nominací sportovců do okresních kol.

Pracovníci VPP budou mít nové šatny za 4 miliony

Česká Lípa – Za téměř čtyři miliony korun zřizují v České Lípě nové šatny pro pracovníky veřejně prospěšných prací (VPP).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT