Závěry vyšetřování letecké nehody v Hodkovicích nad Mohelkou zveřejnil Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) s tím, že tragédii s největší pravděpodobností zapříčinila příliš velká rychlost. Neštěstí se odehrálo 1. ledna 2023 krátce po poledni, kdy se při levotočivé zatáčce ultralehkému letadlu ulomila část křídla, letadlo se začalo točit kolem své osy a při dopadu na zem se roztříštilo. Pilot pád letadla nepřežil.

Vždy v dobré náladě, tak popsal pilota svědek

Pilot odletěl přibližně v 10:15 z letiště v Hodkovicích ultralehkým letadlem Corby Starlet do Mladé Boleslavi, kde se měl přeškolovat na jiný typ letadla. „Ke školení nedošlo, protože ještě před jeho zahájením pilotovi telefonovala manželka, a ten mi oznámil, že se musí vrátit,” uvedl svědek ve zprávě z vyšetřování ÚZPLN. Pilot podle něj po krátké přestávce opět vzlétl a zamířil zpět na hodkovické letiště. “Před vzletem provedl běžnou předletovou kontrolu a měl na zádech padák,” popsal svědek.

“Po jeho vzletu jsem nastoupil do letadla druhého kamaráda, vzlétli jsme za Corbym a v 10:46 ho natočili za letu, kdy letadlo ani při vzletu ani za letu nejevilo známky poruchy,“ dodal. Pilot, který následně havaroval, byl podle jeho svědectví abstinent a byl v dobrém psychickém i zdravotním stavu. “Obecně se jednalo o usměvavého muže, vždy v dobré náladě,” dodal.

Druhý svědek sledoval událost přímo z letiště v Hodkovicích a nezpozoroval nic neobvyklého. “Pouze docházelo ke změně letových režimů – rychlé lety, pomalé lety, ostré zatáčky, klesavé i stoupavé. Vzhledem k nízkému náletu daného stroje a znalosti povahy pilota vím, že se s letadlem stále seznamoval a ověřoval neustále jeho vlastnosti,” popsal. Vlastní pád letadla ale muž neviděl.

Následně pilot ohlásil, že se vrací z jihozápadu a přeletí přes letiště, což se také stalo. “Poté se znovu ohlásil do vysílačky, že dosáhl polohu po větru, že udělá průlet nad dráhou 01 a poté se zařadí do levého okruhu na 19,” popsal třetí svědek nehody, který následně vyšel víc do prostoru, aby lépe viděl, jak letadlo letí. “Uviděl jsem, jak točí levou zatáčku, naklání levé křídlo blíže k zemi a v momentu, kdy jí měl skoro dotočenou, tak jsem uslyšel zvuk praskání a v mžiku jsem zahlédl, jak se ulomilo křídlo. Letadlo se stalo neovladatelné, začalo rotovat ve vzduchu a setrvačností dopadlo do letiště. Po nárazu do země se zcela roztříštilo na několik částí,” uvedl podrobnosti. Následně běžel k místu dopadu a řešil přivolání pomoci.

„Znal jsem ho již několik let, byl jedním z mých instruktorů, byl i zalétávací pilot, tedy dokázal na letadlu poznat, že tam je něco špatně. Byl to zkušený pilot, letadlo, se kterým havaroval si sám sestavil. Trvalo mu to asi 6 let, vím, že měl všechno schválené, on sám by neriskoval a nelétal s letadlem, které by nemělo splněné technické parametry k létání. Vím, že než dostal na to své sestavené letadlo příslušnou známku o technické způsobilosti, kontroloval ho několikrát inspektor z letecké amatérské asociace, už od sestavování letadla, jednotlivých dílů po celkové a finální sestavení. S letadlem už předtím několikrát letěl a nikdy neměl žádný problém,“ doplnil svědek.

Počasí ani alkohol za pád letadla nemohly

Pole vyšetřovatelů z ÚZPLN se na letišti nevyskytovaly žádné nebezpečné ani význačné meteorologické jevy, podle toxikologického vyšetření nebyl pilot pod vlivem alkoholu ani omamných látek či psychotropních látek nebo léčiv.

Komise vycházela při šetření nehody také z videozáznamu dvou bezpečnostních kamer umístěných na hlavní budově, výpovědí svědků a dokumentace k letadlu i pilotovým zkušenostem. Podle závěrečné zprávy měl pilot potřebnou kvalifikaci a byl zdravotně způsobilí. “S létáním na uvedeném typu neměl zkušenosti. Jednalo se o nově postavené UL letadlo a učil se s ním létat,” píše se ve zprávě.

Příčinou letecké nehody bylo podle konečných závěrů pravděpodobně překročení rychlosti VNE, tedy takzvané nepřekročitelné rychlosti, která byla pro jeho letadlo stanovená na 200 kilometrů v hodině.

O letadle Corby Starlet

Ultralehké letadlo Corby CJ-1 Starlet je jednomístné, jde o amatérskou stavbu celodřevěné konstrukce potažené překližkou a plátnem. Bylo navrženo v 60. letech 20. století australským leteckým inženýrem Johnem Corbym. První prototyp vzlétl v roce 1967. Konstrukce letadla umožňuje létat i základní akrobatické prvky. Pro pohon letadla jsou používány různé typy motorů, včetně vzduchem chlazených motorů Volkswagen o výkonu 50 až 80 k (37 až 60 kW), Rotax 912UL o výkonu 80 k (60 kW) a Jabiru 2200 o výkonu 85 k (63 kW). Jedná se o amatérskou stavebnici, pro níž některé konstrukční celky jako stavební sady nabízí společnost Aircraft Spruce & Specialty.

Letadlo má pevný tříbodový podvozek ostruhového typu. Ovládání křidélek a výškovky je prostřednictvím lanek a úhlových pák. Páky jsou uloženy v ložiscích a lanka jsou vedena v kladkách. Nožní řízení směrovky je lankové. Pedály nožního řízení mechanicky ovládají brzdy, kterými jsou opatřena kola hlavního podvozku. Základem konstrukce křídla je nosník z lepených borovicových, jasanových a smrkových hranolů, překližky a konstrukční lepená žebra ze smrkových hranolů a lodní překližky. Přední část žeber je z pěnového polystyrenu a náběžná hrana je potažena překližkou. Křidélka dřevěné konstrukce jsou potažena polyesterovou tkaninou. Každé křidélko je podle původních stavebních plánů z roku 1967 zavěšeno na pomocném nosníku, který je upevněn pouze na posledních 6 žebrech, bráno od konce každé poloviny křídla. Ovládání křidélek je lanky.

Mohlo by vás zajímat: VIDEO: K Turnovu letěl vrtulník záchranářů. Dívka spadla ze srázu v Dolánkách

Vrtulník letěl pro zraněnou dívku. | Video: Deník/Adéla Beranová