„Jsou tu sice fondy jako IROP, ale ten podporuje jen páteřní komunikace. A navíc to vypadá, že vláda peníze na opravy komunikací třetích tříd neuvolní, je potřeba s tím něco dělat," zmínil hejtman Martin Půta.

Liberecký kraj tak plně podporuje návrh Asociace krajů, aby se z části daní, které se platí z pohonných hmot a maziv, vytvořil fond, ze kterého by kraje mohly hradit právě rekonstrukce a údržby silnic nejnižší třídy. Návrh Asociace by měl putovat k projednání do parlamentu.

V minulosti už přitom podobných návrhů padlo několik, nikdy se je ale nepodařilo dotáhnout do konce. „Samy kraje ale nemají prostředky, aby to zvládly. Převzali jsme od státu silnice II. a III. třídy v roce 2001 ve značně zdevastovaném stavu. Stát jen od roku 2002 slibuje, že s tím něco udělá, ale nic se neděje," dodal hejtman.

Rada Libereckého kraje teď schválila zpracování 39 projektových dokumentací na opravu dalších krajských silnic a mostů, které se budou realizovat v letech 2017 a 2018. Je to z toho důvodu, aby nové vedení kraje po volbách mohlo vypsat výběrová řízení na realizaci a nevznikaly tak prodlevy. „Jen schválení uzavírek trvá přes dva měsíce," upozorňuje Půta.