VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nepříjemnost v zahraničí? Obraťte se na Evropské spotřebitelské centrum

S létem je tu období dovolených, při kterých mohou nastat mnohá úskalí. Zpoždění letadla, neseriozní obchodník nebo například klamavá nabídka zahraniční cestovky mohou způsobit nejednu noční můru. A místo krásných zážitků či potěšení z dobrého nákupu nám zůstanou jen oči pro pláč a spousta starostí.

11.7.2014
SDÍLEJ:

Nepříjemnost v zahraničí? Obraťte se na Evropské spotřebitelské centrum. Ilustrační foto.Foto: Jakub Hloušek

Ovšem existuje řešení, jak nepříjemné následky podobných situací eliminovat. Stačí se obrátit na Evropské spotřebitelské centrum ČR, které působí při České obchodní inspekci.

Bezplatná služba

Evropské spotřebitelské centrum poskytuje informace o právech spotřebitelů na evropském trhu, dále radí a aktivně pomáhá v případech problémů s reklamacemi u obchodníků z jiných zemí Evropské unie, a zároveň varuje před nekalými praktikami zahraničních prodejců. Třeba, když si zrovna chcete koupit v Německu ojetý automobil nebo chcete nakoupit na internetu. Jedná se o plně profesionální právní služby, Evropské spotřebitelské centrum veškerý svůj servis poskytuje zcela bezplatně.

O více informací jsme požádali Ondřeje Tichotu, poradce pro komunikaci.

Spektrum vaší činnosti je velmi široké, z jaké jeho části se na vás klienti obracejí nejčastěji?
Pomáháme spotřebitelům řešit přeshraniční spory s obchodníky z jiných zemí EU, Norska a Islandu ve všech oblastech nakupování zboží a využívání služeb. Nejvíce jde o spory v letecké dopravě a při nakupování přes internet, kde se přeshraniční prvek vyskytuje nejčastěji. Pak je zde pronájem vozidel, ubytovací služby, nákup zboží fyzicky v jiných zemích EU, on-line služby a podobně.

Kde dosahujete nejvyšší úspěšnosti?
Vždy záleží na ochotě obchodníka řešit konkrétní spor mimosoudně. Nákupy on-line patří k oblastem s častým úspěchem, kdy tedy dosáhneme smírného vyřešení sporu. Celkově úspěšnost v síti Evropských spotřebitelských center ECC-Net dosahuje téměř 50 procent.

A kde obvykle bývá situace nejkomplikovanější?
U některých leteckých společností a menšinových internetových prodejců, jejichž pověst si spotřebitelé před nákupem neprověřili a kteří se záměrně vyhýbají svým zákonným povinnostem.
Komplikace při řešení případů přicházejí, když lidé neuplatňují například reklamaci ubytování ihned na místě, nebo když nemají dostatek důkazů pro svá tvrzení, tedy písemné potvrzení z hotelu, fotografie, svědectví ostatních ubytovaných a podobně.
Před dovolenými bych upozornil na problémové smlouvy o timeshare či podílech v tzv. holiday klubech, kde si člověk na mnoho let dopředu „kupuje" právo užívat například apartmán u moře na jeden či dva týdny v roce. Ačkoli dnes již takové smlouvy mají své zákonné náležitosti, které jsou ke spotřebiteli přívětivější než v minulosti, přece je potřeba mít se před podpisem velmi na pozoru a zvážit, zda člověk dělá správný krok, jakkoli ho prodejci v dovolenkové destinaci velmi šikovně lákají.
Už jen udržovací poplatky se mohou časem zvyšovat, na což nemusí mít účastník v budoucnu účinný vliv. Nehledě na to, že finanční situace spotřebitele se do budoucna může zhoršit, takže nebude schopen roční příspěvky platit.

V EU bez obav

Vaše činnost se dotýká zemí EU, plus Norska a Islandu. Jak je na tom Švýcarsko či Lichtenštejnsko? A také San Marino, Monako či Andora?
Některé uvedené země ani nejsou členy Evropského hospodářského prostoru a ty, které jsou, se nepřipojily k projektu Evropské komise a 30 zúčastněných států nazvaného Síť Evropských spotřebitelských center. A tak v nich nemáme partnery, kteří by do detailu znali tamní spotřebitelské právo a v mateřštině obchodníka by za českého spotřebitele vyjednávali mimosoudní řešení sporu.
Rovněž se nezabýváme problémy českých spotřebitelů s českými obchodníky. V takových případech se lidé mohou obracet na spotřebitelské organizace, jako je například Test.

Nastal čas cestování, takže když budu například trávit dovolenou na Korfu, zakoupím si od tamní řecké agentury výlet do blízké albánské Sarandy, což je mimo EU… A jeho skutečný program a náplň budou v rozporu s nabídkou. Mohu se taktéž obrátit na vás?
Ano, můžete, pokud daná řecká agentura bude poskytovatelem služby a nikoli pouze zprostředkovatelem. Pak byste měl smlouvu třeba s albánským provozovatelem lodní dopravy a síť ESC by vám nemohla pomoci, protože Albánie nespadá do její působnosti.

Jaké doklady potřebuji? Třeba v případě, že po Albánii nás přepravoval mikrobus bez klimatizace, zatímco leták sliboval klimatizovaný. Což už doopravdy může hodně pokazit zážitek, zvláště v subtropickém vedru. A ještě se mi například udělalo z horka mdlo, tudíž jsem nemohl absolvovat prohlídku antického Butrintu, na kterou jsem se těšil nejvíce.
Doklady mohou být různé povahy, třeba fotografie, svědecké výpovědi spolucestujících, lékařská zpráva apod. Důležité vždy je písemné potvrzení o uplatnění reklamace ihned na místě.

Mohu se tedy na vás obrátit i v případě újmy, tedy nemožnosti navštívit zmiňovaný antický Butrint a požadovat odškodnění?
Takové případy „zkažené dovolené" jsou vždy komplikované. Nicméně, když má turista dobré podklady a důkazy, o něž se lze opřít, lze i tyto případy řešit minimálně k částečné spokojenosti spotřebitele. Jsou to ale náročné případy, záleží také, jaké jsou požadavky poškozeného.
Jednou jsme úspěšně vyřešili případ otravy jídlem jedné české rodiny v hotelu na Kubě a vymohli odškodnění od německé cestovní kanceláře, která ubytování v daném hotelu poskytla v rámci zájezdu.

Navodím ještě další situaci zároveň jsem si v řeckém zlatnictví koupil šperk, od něhož mám paragon a dále od plážového prodejce další. Oba šperky se mi brzy po návratu rozpadly, avšak plážový prodejce mi žádný doklad nevystavil a na moje naléhání to dokonce odmítnul. Co mohu dělat? Náklady cesty do Řecka kvůli reklamaci by převýšily hodnotu zboží…
To je riziko nákupu na pláži. Bez dokladu se reklamuje těžko, takže to bych považoval za ztracené.
U obchodu, kde vám vystavili doklad o koupi, lze samozřejmě reklamovat na dálku, tedy zasláním reklamace a zboží poštou. Podobně jako by člověk z Ústí nad Labem uplatňoval reklamaci u obchodníka z Hodonína také by tam kvůli botám nejezdil speciálně autem.
Obchodník má navíc při úspěšné reklamaci povinnost hradit nejnižší nutné náklady, které spotřebiteli s reklamací vznikly. V tomto případě poštovné, při cestě z jednoho konce Ústí na druhý třeba jízdenku MHD.
Nicméně, co se dokladu týká, je vhodné platit zakoupené zboží kartou, protože pak máte k dispozici vlastní výpis, a tedy důkaz o tom, že jste u daného obchodníka nakoupil.

Zpracoval Jakub Hloušek

Autor: Redakce

11.7.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vizualizace průtahu. Projekt by významně pomohl snížit dopravní zatížení centra města. Část obyvatel Mimoně ale záměr odmítá.

Občané Mimoně dali v referendu průtahu městem jasné NE

Politolog Jan Kubáček.

Politolog Jan Kubáček říká: „Kroužkování nakazilo i ODS“

Kolaps hráčů FBC ve třetí třetině způsobil debakl

Praha – Dvě třetiny nedělního zápasu v rámci 9. kola florbalové Tipsport Superligy drželi hráči České Lípy s jedním z dalších favoritů nejvyšší mužské soutěže nadějný výsledek.

Ruiny v Ralsku budou hlídat strážníci

Ralsko - Liberecký kraj poskytne mimořádný příspěvek na ostrahu bývalého vojenského prostoru v Ralsku. Půjde o 650 tisíc korun, které dostane město Ralsko.

Malý podvod na velké voliče, v kasínu není tvrdý hazard

Jablonec n. N. - V Jablonci se bude konat referendum o zákazu výherních automatů. Podle zastupitele Jakuba Macka herna s živou obsluhou není nebezpečná. Lidé ale podepisovali často v dobré víře, že se petice týká i kasín.

Vítězný lídr hnutí ANO Jiří Bláha pro Deník: Postavím novou nemocnici

Liberec - V sobotu večer se v jídelně „u Bláhy“ bouchalo šampaňské. Ve volebním štábu hnutí ANO měli co oslavovat. Jejich lídra, libereckého podnikatele Jiřího Bláhu, „vykroužkovalo“ 4 950 obyvatel kraje.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT