Méně peněz. Méně dovolené. Práce od rána do večera. Proto vyhlásili stávkovou pohotovost. „Napsal jsem příkazy domácích plateb a ve finále nemám ani na benzín do práce. Člověk maká od rána do rána, skoro žádné volno a stejně je jako žebrák. Už na to prostě nemám usmívat se na cestující a dělat, jak je BusLine skvělá a prosperující firma, když její řidiči nemají ani na jídlo," vypráví jeden z řidičů jablonecké pobočky společnosti BusLine.

Došla trpělivost

Do stávkové pohotovosti, která má vytvořit tlak pro jednání s vedením společnosti BusLine, vstoupili řidiči z jabloneckého střediska společnosti. „Jsme připraveni jít do stávky. Došla nám už trpělivost s takovým přístupem vedení, se kterým se setkáváme," řekl Jiří Kuchyňka, předseda odborové organizace v jablonecké pobočce společnosti BusLine.

Odbory společnosti BusLine jsou zastřešeny Odborovým svazem dopravy. „I dnes (v úterý odpoledne – pozn. redakce) vyráží naši odborníci do Jablonce na jednání s vedením společnosti," potvrdil předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík.

Vedení společnosti nebylo ještě včera oficiálně informováno o tom, že byla vyhlášena stávková pohotovost.„Včera probíhala jednání, kde budeme situaci zjišťovat i to, kolik řidičů se do ní zapojilo. Další jednání povedeme 
v pátek," potvrdila tisková mluvčí BusLine Nikola Bradíková.

Problémy zatím necítí vedoucí českolipského střediska BusLine Karel Hanuš. Společnost v Lípě zajišťuje městskou hromadnou dopravu. „Vše funguje normálně. Nic nenasvědčuje tomu, že by se zde řidiči chystali do stávky," řekl v úterý odpoledne Deníku Karel Hanuš.

Frustrace z výplat

Řidiče rozčílily výplatní pásky za měsíc leden. „Výplata dorazila, ale žádný zázrak to není. Ba zoufalství. Šedesát dvě koruny na hodinu a ještě 
o pět dní dovolené méně," přiblížil další z řidičů. „Hledám novou práci. Za tu almužnu 
u BusLine zůstat nemůžu a půjčovat si, coby člověk, který poctivě pracuje, nikam nevede," pokračuje.

Frustrace řidičů je veliká: „S manželkou se skoro nevidíme. Dnes jsem přišel domů 
z práce ve dvě ráno a ve tři vstávala žena do práce. Teď 
v jedenáct odcházím do práce já a žena se vrátí, až když už doma nebudu. Já přijdu z práce když už všichni spí. Co je tohle za život? Ve finále si nekoupíš ani svačinu, protože stravenky, které dostáváme, nechám rodině, aby měly děti co jíst," popsal situaci jeden z řidičů. Jejich práce – kombinace zodpovědnosti, jednání s lidmi a ostražitosti na českých silnicích, v těžkém podhorském terénu přitom patří podle odborníků k jedněm z nejstresovějších.