Řidič musí dát přednost vozidlům, která na kruhový objezd vjíždějí. Když si to šofér neuvědomí, mohou nastat problémy, varuje Jan Pechout z ústeckého BESIPu.

Pechout vzpomíná, že kvůli legislativě EU byla tato podmínka uplatněna i v ČR již v roce 2006.

Začala sice platit i přednost vozidel, přijíždějících po komunikaci zprava, ale značka „Kruhový objezd" musela být doplněna značkou upravující přednost „Dej přednost v jízdě" nebo „Stůj, dej přednost v jízdě".

K tomu Pechout dodává: „Pokud ve směru jízdy značka nebyla doplněna, o omezení nebyl řidič informován a jel tak, jako dosud."

Označení kruhového objezdu bylo a je záležitostí majitele či spíše správce komunikace.

Další změna

Teoreticky nebylo od roku 2006 možné kruhový objezd označit jen modro-bílou kulatou značkou, ale letos od ledna to nová vyhláška umožňuje.

„Upravovat přednost v jízdě značkami už není u nových kruhových objezdů v Česku povinnost, nýbrž pouze možnost. Správci komunikací, tedy magistráty, obce, jednotlivé kraje nebo Ředitelství silnic a dálnic, se mohou rozhodnout, zda kruhový objezd osadí značkami, či dají přednost pravidlu pravé ruky vůči vozidlům, přijíždějícím zprava. Dříve, když chyběla značka „Dej přednost v jízdě" nebo „Stůj, dej přednost v jízdě" šlo o závadu na komunikaci, která musela být co nejdříve odstraněna.

Novelu vyhlášky navrhlo ministerstvo dopravy, aby podle potřeb obce samy rozhodly, zda si u nich vystačí s pravidlem pravé ruky. Zvláště u málo využívaných silnic.

Kruhák pastí?

Podle Pechouta řidiči přijíždějící ke kruhovému objezdu musí bedlivěji sledovat, jakými značkami je přednost na objezdu upravena.

„Když jedete po kruhovém objezdu označeném pouze kulatou modro-bílou značkou „Kruhový objezd", řidič jedoucí po objezdu dává přednost v jízdě vozidlům přijíždějícím zprava. V praxi to znamená, že dává přednost těm, která na objezd teprve vjíždí. Jenže, v naší přetechnizované době musíte na silnicích počítat jenom s tím nejhorším. Musíte předpokládat, že všechny ostatní vjezdy do křižovatky ve tvaru kruháku jsou značeny stejně jako ten, po kterém jedete. Jak si zjistit, jakým způsobem jsou značeny ostatní příjezdy?

Opatrnost je nutná, protože kdekoliv na silnici se může stát, že značka upadne, nebo ji někdo ukradne nebo srazí. Na kruháku, pokud by značku „Dej přednost v jízdě" nebo „Stůj, dej přednost v jízdě" někdo ukradl, auto jedoucí zprava by do vašeho vozu vrazilo. Jelo by v souladu s předpisy," dále zdůraznil Pechout.

Dopravní specialisté se přou, zda v problémovém místě je bezpečnější kruhový objezd, nebo křižovatka se světelným značením, ale na jednom se shodují: Také kruhový objezd je jenom křižovatkou.

Pechout zdůrazňuje: „Proto se na kruháku řídíme značkou nebo světelnou signalizací či pravidlem pravé ruky přednosti vozidel, přijíždějícím zprava."

Kruhák = křižovatka

Motoristé se musí chovat před kruhovým objezdem jako na běžné křižovatce. Znamená to, dej přednost vozidlu na kruhovém objezdu, nebo mám přednost, jelikož jsem přijíždějící zprava.

„Vědět to je ale málo, pokud polevíte na chvíli v pozornosti. Nejčastější hlavní příčinou nehod řidičů zůstává již léta nesprávný způsob jízdy. V roce 2015 šlo o 63,7% z policii nahlášených nehod. Bohužel, na nesprávný způsob jízdy připadá i nejvyšší počet usmrcených osob," upozorňuje Pechout a dodává:

„Po celé ČR jezdím opravdu hodně, ale doposud jsem se s neoznačeným kruhovým objezdem nesetkal. Přesto budu muset i já při jízdě na kruháku dbát zvýšené opatrnosti."