Na redakci Jabloneckého deníku se obrátily naše čtenářky.

„Vůbec nemají v sobě za mák etiky. Vědí, že mluví se starou ženskou, která sotva vytočí číslo natož aby esemeskovala. Jde jim jen o kšeft," zlobí se na praktiky dealerů mobilního operátora čtyřiapadesátiletá Jablonečanka (její jméno stejně jako seniorky redakce zná). Ženy mají velmi čerstvou zkušenost s nabídkou tarifu Free O2.

Naše čtenářka předpokládá, že její telefonát s odmítnutím tarifu bude poskytovatel mobilních služeb brát vážně, zejména když jsou všechny hovory nahrávány. Nepřevzetím doporučené zásilky se pro ní záležitost uzavřela. „Je úplně jedno, zda dealeři prodávaj hrnce nebo tarify. V tomto případě o to hůř, protože máma nikam na předváděčku ani nešla," říká žena.

Babičce Anně je 86 a za svůj věk se nestydí. Ženě, která jí volala a nabízela, že ušetří za telefonování, svůj věk řekla hned v úvodu s tím, že sotva telefonuje, natož aby ještě psala zprávy. „Víc jsem jí říct nechtěla, dcera mne varovala, že nemám o sobě nic říkat cizím lidem. Ale když ta operátorka věděla, že jsem si dopoledne nabíjela za tři sta padesát korun, tak jsem jí věřila, že to k dopisu potřebuje," svěřila se důchodkyně.

Důchodkyně totiž ženě na druhém konci aparátu řekla, ať jí tedy pošlou nějakou nabídku, že se s dcerou poradí, jak moc výhodný ten tarif je a popřípadě se ozvou zpět. Dealerka však požadovala nejen adresu, ale i číslo občanského průkazu a rodné číslo. „Aby prý dopis mohla poslat. Vůbec mi nedošlo, že je to pro poštu zbytečné," svěřila se stará paní se strachem.

Přišla mi SMS, přečteš mi ji

Telefonát proběhl poslední březnový pátek a seniorka si ani nevšimla, že do mobilu přišla SMS zpráva. V pondělí se ozval tón zprávy opět. Ani je nečetla… Neumí to a prsty má bolavé artrózou…

První SMS informovala o přijetí objednávky na tarif Free O2 a aktivaci této služby. Druhá SMS vypovídala o tom, že Česká pošta převzala zásilku a chystá se ji doručit.

Tón SMS se ozval, právě když se večer Jablonečanka za svou matkou zastavila. „Podala mi telefon, ať jí to prý přečtu. Zděsila jsem se," popisuje žena. Seniorka jí následně vylíčila celý průběh.

„Hned jsem volala na O2. Než jsem se proklikala až na operátora, začínala jsem ztrácet trpělivost. To opravdu není služba pro staré seniory, kteří chtějí se spojovatelkou něco vyřešit a nemají hbité prsty," pokračuje žena s tím, že vylíčila celý postup dealerce a požadovala okamžitou deaktivaci.

K aktivaci stačí převzít dopis

Operátorka byla prý milá a vysvětlila, že vůbec není pro aktivaci potřeba podpis nějaké smlouvy, stačí, že seniorka o sobě nahlásila údaje. Smlouva začíná platit okamžikem převzetí z rukou pošťáka a stvrzení dodání dopisu podpisem. V tomto případě si to si operátor totiž pojišťuje zásilkou do vlastních rukou.

„Poradila mi, ať dopis od pošťáka prostě nepřebíráme, že bude všechno v pořádku. Ale bylo to za pět minut dvanáct, myslím," uzavřela Jablonečanka a přirovnala takové praktiky ke scénáři ve filmu Šmejdi, který popisuje jak s očima pro pláč skončí podvedení senioři s předraženými výrobky, které chtějí vrátit.

Seniorce zůstal dobíjecí kupon

V polovině minulého týdne se zůstal stát pošťák před seniorčinými dveřmi s nepořízenou. Obálku odmítla převzít s tím, že ji má poslat zpět odesílateli.

Pro jistotu jsme v pondělí večer kontaktovali operátory O2 na lince 800 02 02 02 a chtěli vědět, zda na telefonním čísle naší čtenářky stále zůstal dobíjecí kupon. Potvrdili, že ano.

Tarif Free O2 nabízí operátor už rok

Senioři nad 60 let mohou mít tento tarif v základní verzi 249 korun ještě o 50 korun levnější než všichni ostatní. Volání do 02 mají neomezeně, stejně tak i SMS do této sítě. Do ostatních sítí pak budou telefonovat za 3,50 a SMS je bude stát 1,50 Kč.

V první vlně na něj přecházeli většinou přecházeli ti, kteří měli končící tarif Neon. Dealeři je kontaktovali také telefonem.

… „Volala mi jakási paní jménem spol. O2 (jenže se ukázalo, že to byl jen jejich dealer!) a suverénně mi oznámila, že současné tarify se ruší a převedou mě na tarif Free, kde budu mít neomezené volání, a že budu platit stejně, protože ví, že moje účty se pohybují kolem té a té částky, což byla kravina, platívám méně! Jenže jinak to prý už nepůjde. Udělala jsem tu chybu, že jsem jí to nakonec neochotně odkývla. Pak mě došlo, že mám stávající smlouvu na dva roky uzavřenou … Ihned jsme volali operátorovi, a ten nám sdělil, že bohužel už je změna v jednání, a nelze to změnit. K tomu jim stačí pouze hlasový souhlas po telefonu!…" píše Eva v diskusi k tomuto tarifu na www.mobilizujeme.cz