Velkého kolapsu autobusové dopravy by se mohli ještě letos dočkat cestující i na Českolipsku. Odboráři zastupující řidiče autobusů totiž vstoupili v závěru minulého týdne do stávkové pohotovosti. Zda skutečně začnou stávkovat, bude jasné na začátku prosince po sérii jednání.

Po nepříliš vydařeném říjnovém protestu, kdy řidiči měli jezdit v reflexních vestách, postupují odboráři v boji o lepší mzdy do další fáze. V závěru minulého týdne se rozhodli odboráři sdružení pod Odborovým svazem dopravy vyhlásit v Ústeckém a Libereckém kraji stávkovou pohotovost.

Bude stávka?

„Územní rada OSD pro Liberecký a Ústecký kraj se jednomyslně shodla na vyhlášení stávkové pohotovosti v obou krajích a ve všech základních organizacích OSD, a to na protest proti nedůstojným mzdovým, pracovním a sociálním podmínkám jak řidičů autobusů, tak i řidičů nákladní dopravy. Odborový svaz dopravy tuto aktivitu podporuje a vítá, neboť potvrzuje slova předsedy OSD o dlouhodobé nespokojenosti řidičů z povolání," uvedl v prohlášení pro média předseda odborářů v Jablonci nad Nisou Jiří Kuchynka. Ten koordinoval již předchozí říjnový protest řidičů.

Případná stávka by se ale neměla týkat jen řidičů autobusů, ale i těch, kteří jezdí kamiony. Také ti jsou podle odborů špatně placeni.

„Předseda Základní odborové organizace OSD Jablonec nad Nisou nás o vyhlášení stávkové pohotovosti v Libereckém a Ústeckém kraji informoval. Chceme ujistit jak naše cestující, tak i zadavatele, že uděláme maximum proto, aby se to nikterak neprojevilo na poskytované službě. Pevně věříme, že zástupci odborů jsou připraveni zasednout k jednacímu stolu, kdy za klíčové považujeme jednání v rámci tripartity, které je plánováno na začátek prosince," uvedl výkonný ředitel společnosti BusLine Radek Chobot.

Jednání v prosinci

Právě k prosincovému jednání tripartity se upínají také odboráři.

„Pokud se nedohodneme, jsme připraveni stávkovat," dodává Kuchynka.

Vyhlášení stávkové pohotovosti podle něj navazuje na takzvanou Jabloneckou výzvu. Odbory se protestem snaží prosadit vytvoření pracovní skupiny ve spolupráci s kraji a vládou, která by vypracovala jednotnou metodiku, podle níž by pak kraje vypisovaly soutěže na veřejnou autobusovou dopravu.

V tendrech by pak mělo být jednou ze zásadních podmínek dodržování minimální mzdy pro řidiče. Odboráři požadují, aby přímo v zadání zakázek byla zakotvena nejnižší mzda řidičů v podobě 1,75 násobku minimální mzdy. Odpovídá to 100 korunám na hodinu.

V řadě dopravních firem přitom berou až o téměř třicet korun méně. Řidiči si sice měsíčně vydělají kolem 22 až 23 tisíc korun hrubého, ale jen za cenu desítek hodin přesčasů.

Kuchynka věří, že se do té doby ke stávkové pohotovosti přidají i odboráři z dalších částí země. „Aby náš předseda Luboš Pomajbík byl pro jednání vybaven silným mandátem," uvedl Kuchynka. Pokud odboráři při jednání neuspějí, jsou připraveni stávkovat.