„Tu zakázku zveřejnili 30. března, tedy jeden den předtím, než vstoupila v platnost novela zákona o veřejných zakázkách. Ta třeba zakazuje účast jen jednoho uchazeče," argumentuje Marek Pieter, zastupitel Starostů pro Liberecký kraj. Ekonomické aspekty zakázky podle něj předem vylučují, aby se soutěže účastnil kdokoliv jiný než Silnice LK. „Zájemce musí mít obchodní jmění alespoň 200 milionů. To předem diskvalifikuje firmy, které by se chtěly přihlásit," míní Pieter.

Co vadí opozici?

- Že je soutěž vypsána jen den před platností novely zákona

- Že je nastavená tak, aby mohla vyhrát jenom jedna firma

- Že o zakázce o 2,2 miliardy rozhodla pouze rada kraje

- Že obálky bude otvírat soukromá pražská firma 10 dní po soutěži

Opozici se nelíbí ani fakt, že soutěž nepřipravuje tradičně odbor veřejných zakázek, ale pražská advokátní firma, v níž budou obálky s nabídkami 10 dní ležet, než se otevřou. To nahrává spekulacím, že se s nabídkami bude manipulovat. „O tom, že se utratí roční rozpočet kraje ani nemohli rozhodnout zastupitelé. Jen rada kraje. To mě vede k přesvědčení, že je to jen šikovné vyvádění peněz z krajského rozpočtu," kritizuje lídr SLK Martin Půta. Do hospodaření akciovky totiž zastupitelé nemohou nahlížet.

Hejtmanův náměstek pro dopravu Martin Sepp uvedl, že soutěž kraj vypsal proto, že vypršela stará příkazní smlouva. „Ihned jsme ji vyvěsili. Že je nějaká novela zákona jsme nevěděli," hájí tendr Sepp.

Vypsat soutěž by prý kraj vůbec nemusel. „Silnice LK je ze své podstaty nejvhodnějším uchazečem. Nemuseli jsme vypisovat tendr, ale řešit to příkazní smlouvou," vysvětluje radní.