Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chce zásadním způsobem vylepšit trať mezi Českou Lípou a Lovosicemi. Za miliardu korun by se měly na trati, kde dosud vlaky jezdí průměrnou rychlostí 36 kilometrů za hodinu, zkrátit jízdní doby a v některých úsecích jezdit přes sto kilometrů za hodinu.

Návrh na zlepšení vyplývá ze záměru projektu, který nechala SŽDC posoudit podle vlivů na životní prostředí. Do konce roku by ho měla schvalovat centrální komise ministerstva dopravy. Pokud vše půjde podle předpokladů, začne se stavět v roce 2022. „Budeme se snažit spolufinancovat tuto stavbu ještě v rámci Operačního programu Doprava 2,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

SŽDC chce modernizací trati docílit zkrácení jízdních dob tak, aby tu vlaky mohly jezdit v hodinovém taktu z Lovosic do Úštěku a každou půl hodinu mezi Litoměřicemi horním nádraží a Lovosicemi. Konečné zkrácení jízdních dob správci železnice neuvedli, vzhledem k chystanému zrychlení některých úseků by mělo jít nejméně o deset minut.

49 přejezdů

Nejvíce akcí chystá na této trati na Litoměřicku v úseku z Lovosic do Liběšic. Kromě opravy trati dojde k výměně řady přejezdů a jejich lepšímu zabezpečení, zmizí tak pomalé jízdy přes přejezdy bez světelné signalizace.

Na trati je 49 přejezdů, jen dvacet jich má světelné zabezpečení.

Součástí akce je vybudování nástupišť v některých stanicích, například Žalhosticích nebo Trnovanech. Díky modernizaci Žalhostic se zde budou vlaky křížit a bude možné s nimi jezdit častěji.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) už trať začala dávat do pořádku v minulých letech, nejviditelnější změnou je výstavba nové stanice hlavního nádraží v České Lípě a rekonstrukce litoměřického horního nádraží.

Po modernizaci by měly vlaky z Žalhostic do Litoměřic jezdit namísto stávající šedesátky osmdesátikilometrovou rychlostí, v případě úseku z Litoměřic do Liběšic stoupne rychlost vlaků ze 60 na 100 kilometrů v hodině.

Dál už vlaky příliš nezrychlí: i když dojde k opravě kolejí, má zůstat nadále až do České Lípy maximální rychlost kolem 50 až 60 kilometrů v hodině. Na Českolipsku se v rámci celé akce mají opravit některé propustky.

Modernizace tratí přinese i výluky: SŽDC plánuje během celé akce nepřetržitou výluku z Žalhostic do Litoměřic na pět měsíců, z Úštěku do České Lípy na tři měsíce.

SŽDC chystá na Českolipsku ještě zrychlení další železniční tratě do Jedlové na Děčínsku. Projekt má podle výsledků soutěže připravit sdružení firem Prodex a Mott MacDonald.