Liberečtí operátoři, kterých je po celých 24 hodin ve službě pět, v roce 2021 vyřídili 208 976 telefonátů, z toho 93 708 příchozích. "Počty hovorů každoročně rostou, bez pokynu z dispečinku sanita nevyjede. Záchrana života je vždy založena na spolupráci mezi volajícím, operátorem a zdravotníky v terénu," řekl tiskový mluvčí libereckých záchranářů Michal Georgiev.

Po vytočení čísla 155 je volající během několika sekund spojen s profesionálními zdravotníky na operačním středisku příslušné záchranné služby, kterých je v republice celkem 14. Jedna v každém kraji a v hlavním městě. Dispečeři a dispečerky volajícímu poradí, jak pomoci sobě nebo druhým, a v případě potřeby na místo vyšlou posádky záchranné služby. "Výjezdových skupin je v České republice bezmála 600 a k pacientům vyráží ze 315 základen. V průměru v České republice vyjede z některé základny posádka každou půl minutu," dodal Georgiev.

Novinky aplikace Záchranka

V souvislosti se Dnem linky 155 představí už v pátek 13. května aplikace Záchranka své inovace, mezi které patří hlavně vytvoření ukrajinské a vietnamské jazykové verze, na kterých se podíleli dobrovolníci z těchto komunit. Majitelé chytrých telefonů si mohou tuto aplikaci nainstalovat zdarma. Jejím prostřednictvím v případě nouze odešlou svou aktuální polohu a zároveň kontaktují záchrannou službu, což je zejména v situacích, kdy volající neví, kde se nachází, neocenitelná věc.