Nejbližší pravidelné jízdy historických parních lokomotiv mají obyvatelé Libereckého kraje doslova na dosah ruky. Vyjíždějí totiž každý den z nádraží v německé Žitavě, která se nachází bezprostředně u hranic. Vlakem to sem z Liberce trvá něco přes třicet minut.

Soupravy nevyrážejí přímo z nádraží, ale od nástupiště před budovou. „Mají totiž užší rozchod kolejí, 750 milimetrů,“ vysvětluje Alfred Simm ze společnosti SOEG, která zde dopravu provozuje. Vlak tvořený nejen běžnými historickými vagony, ale také speciálním otevřeným vozem či vozem pro vozíčkáře, nejprve obkrouží Žitavu a pak se už vydá na cestu do Žitavských hor.

V Bertsdorfu se trať větví na dvě části – jedna vede na Oybin a druhá do lázeňského Johnsdorfu. „Čtyřikrát denně se zde koná souběžný odjezd dvou parních souprav naráz,“ popisuje Simm zdejší unikát.

Vlaky tu jezdí celoročně, šestnáct kilometrů tratí totiž využívají pro své běžné cestování i místní, vlaky tvoří součást zdejšího dopravního systému. Kromě toho ale lákají i turisty nebo dopravní nadšence. V půlce dubna zde vypukla takzvaná hlavní sezona, mašin teď jezdí více a častěji.

Loni využilo svezení podle statistik téměř 230 tisíc cestujících, což je rekordem v novodobé historii úzkokolejky. „Podle odhadů se dá říct, že zhruba třicet procent z toho tvořili čeští návštěvníci,“ popsal český spolupracovník společnosti SOEG Petr Kumpfe.

Společnost totiž necílí jen na Němce, ale i na polské a české sousedy, kteří najdou potřebné informace i ve svých jazycích. „Letos navíc poprvé proběhne prohlídka lokomotivních dílen s českým výkladem,“ upozornil Kumpfe. Uskutečnit se má 28. října.

DIXIELAND Z LIBERCE

Během sezony kromě běžných spojů vyjíždějí i speciální vlaky, například hudební. „Jednou za měsíc je souprava doplněná o jeden otevřený vagon s dixielandovou kapelou, která shodou okolností přijíždí z Liberce,“ popsal Kumpfe. Další specialitou je třeba vlak noční nebo vlak hradní stráže, která cestující doprovodí až na hrad Oybin. „Zde je ale nutné mít alespoň minimální znalost němčiny,“ poznamenal Kumpfe.

PARNÍ PŘÍPLATEK

Nově svezení po zdejší úzkokolejce mírně podraží, na konci loňského roku totiž stouply ceny jízdného. Čechům se sice stále nejvíce vyplatí síťová jízdenka Euro Nisa Ticket, kterou si mohou v Česku zakoupit za 160 korun pro jednoho nebo za 320 korun pro pět lidí, k té byl ale na úzkokolejce zaveden speciální parní příplatek ve výši 5 euro na osobu a den.

„Jízdenka Euro Nisa Ticket je určená především pro celodenní cestování po Česku, Německu či Polsku. Stejné opatření udělali už před časem například na lanovce na Ještěd, kde jízdenka také platí s příplatkem,“ vysvětlil zavedení příplatku Petr Kumpfe.

Žitavská úzkokolejka
Jedna z pěti dosud fungujících úzkokolejek v Sasku. Dříve vedla jedna z větví trati přes polskou Bogatyniu aždo českých Heřmanic a dále do Frýdlantu. Dnes funguje doprava na trati Zittau – Bertsdorf – Oybin s odbočkou do Johnsdorfu. Spoje zde celoročně provozuje společnost Sächsisch-Oberlausitzer Eisenbahngesellschaft (SOEG). Více info: www.zittauer-schmalspurbahn.de