Rozhodování o osudu policisty Josefa Urbana z Hradce Králové se protáhne. Během zatím posledního jednání Okresního soudu v České Lípě v případu nehody, která se stala před více než dvěma lety u Obory na Českolipsku, rozhodla v úterý 17. ledna soudkyně o dalším odročení.

Vzhledem k rozpornému vyznění posudku dvou soudních znalců chce soud dále prověřit minulost havarovaného policejního vozidla, ve kterém následkem čelního střetu s protijedoucím kamionem našli smrt dva policistovi kolegové.

Sám Urban, který seděl během osudné nehody za volantem policejní dodávky, utrpěl vážná poranění na celém těle. Pozůstalí po obětech a přepravní společnost, jíž patří nabouraný kamion, požadují po policistovi vysoké odškodné. To v součtu přesahuje dvacet milionů korun.

Bylo auto v pořádku?

Obhajoba se opírá především o pochybný stav vozidla, kterým policisté během sněžného rána 29. prosince 2014 vyrazili z Hradce Králové na dlouhou cestu ke státním hranicím s Německem. Měli za úkol převzít osobu zadrženou tamní policií.

Podle předešlé Urbanovy výpovědi se jednalo o dvacet let staré vozidlo VW Transporter, které mělo najeto zhruba čtvrt milionu kilometrů. Údajně mělo být již v minulosti jednou vyřazeno ze služby. „Podle mého názoru mělo být vozidlo vyřazené z provozu," uvedl při jednání soudní znalec Josef Málek.

Znalce Málka nechala zpracovat posudek obhajoba. Mimo jiné poukázal na nestejnoměrně sjeté kotouče a brzdové desky, celkovou zašlost vozidla, a také na šest let staré zimní pneumatiky. „Přestože žádná právní norma nestanovuje maximální věk pneumatik, odborníci se shodují, že po více než pěti letech od výroby má pneumatika výrazně zhoršené vlastnosti," uvedl Málek.

Jiný názor

Vlastní posudek nechala zpracovat i Generální inspekce policejních sborů, která najala soudního znalce Andreje Haringa. Oba pánové se ve svém oboru pohybují dlouhá léta, mají za sebou stovky posudků a na tomto konkrétním pracovali v jeden čas, zhruba rok a půl po nehodě. Přesto oba došli k rozdílným závěrům. Zkráceně řečeno, podle Haringa bylo vozidlo způsobilé k jízdě. Hlavním důvodem nehody podle něj bylo nepřizpůsobení rychlosti stavu a povaze vozovky. „Pokud by do zatáčky vjelo předmětné vozidlo nižší rychlostí, pravděpodobně by ke střetu vůbec nedošlo," uvedl Haring.

Podle posudků o dopravní nehodě vjel Urban do zatáčky rychlostí 70-80 kilometrů v hodině, což zapříčinilo nekontrolovatelný smyk vedoucí k čelnímu střetu s protijedoucím německým kamionem. Josef Urban si na události podle svých slov nepamatuje, byl při střetu rovněž vážně raněn.

Mohli žít?

Podle lékařského posudku čteného před soudem nebyl ani jeden ze zesnulých policistů v době nehody připoután bezpečnostním pásem. Znalec se mimo jiné vyjádřil ve smyslu, že policista sedící v druhé řadě by v opačném případě pravděpodobně střet přežil.

Vzhledem k výše zmíněným rozporům a chybějící dokumentaci některých aspektů případu rozhodla předsedkyně senátu Zuzana Bohatá Koldovská o odročení jednání. „Bude zapotřebí dotázat policejní ředitelství s ohledem na průběh technické prohlídky prováděné na tomto konkrétním vozidle," uvedla mimo jiné do zápisu. Obhajoba se připojila s žádostí o oficiální uvedení konkrétní historie předmětného automobilu.

Dalšího jednání se podle předběžných odhadů dočkáme na podzim.