Bé ó. Zkratka ve tvaru dvou písmen „BO" byla asi nejčastějším slovíčkem, které v pondělí zaznělo u prvního stání v dalším pokračování soudního sporu mezi městem Česká Lípa a firmou Vett, která v Lípě čtrnáct let zajišťovala městskou hromadnou dopravu.

BO znamená bezdůvodné obohacení. Podle právníků České Lípy se dopravce v letech 2003 až 2006 (ačkoliv MHD v Lípě provozoval až do února 2008) nelegálně obohatil o částku přes 70 milionů korun.

Soudkyně Martina Frydrychová v pondělí oznámila, že to právě bude úkol právníků města, prokázat výši bezdůvodného obohacení. „To bychom měli určit jako rozdíl mezi výsledným prospěchem z neplatné smlouvy a hodnotou plnění poskytnutého na základě licence k provozování MHD," popsala soudkyně, jak se chce dobrat částky, o kterou se měl dopravce údajně obohatit.

Podle ní právníci města dosud předložili pouze statistiku cen provozovatelů MHD, vytvořenou ministerstvem dopravy. „To nepovažuji za dostatečný důkaz," ohradila se hned v úvodu jednání soudkyně. „Takto dle názoru soudu není prokázaná hodnota plnění , které měl poskytovat Vett na základě neplatné smlouvy, neboť nejde o tržní cenu za poskytnuté úkony."

SynallagmatickýU soudu také zazněla speciálníprávní terminologie. Soudkyně Martina Frydrychová kladla důraz na slovo„synallagmatický", což v řeči právníků znamená „vzájemně podmíněný". Soud totiž upozornil, že nemůže zkoumat jen bezdůvodné obohacení na straně dopravce, ale kvůli vzájemně podmíněnému vztahu bude zjišťovat, jestli nedošlok obohacení i ze strany města Česká Lípa.

O smlouvě mezi Českou Lípou a Vettem se už u soudu mluví pouze jako o „neplatné smlouvě", neboť právě takto vloni pravomocně rozhodl nejvyšší soud.

Pondělní jednání v České Lípě připomínalo setkání tří lidí, kteří si nastavují hodinky tak, aby na nich všichni měli na vteřinu úplně stejný čas. Velmi podobně soudkyně a právníci obou stran porovnávali všechny „vstupní údaje" a zjišťovali, jestli budou vycházet ze stejných čísel.

Českolipská soudkyně Martina Frydrychová také oznámila, že se nebude již dále zabývat námitkou Vettu, že jádro celého sporu je již promlčené. Podle soudkyně to tak není a dovozuje to právě z loňského verdiktu Nejvyššího soudu, i když ten to podle ní doslovně ve svém rozhodnutí neuvedl. Soudkyně také potvrdila, že spor se bude i nadále řídit občanským zákoníkem, který byl platný do konce loňského roku, nikoliv tím novým.

Nastoupí znalec

Jinak suché jednání, připomínající schůzi kontrolního výboru spolku ekonomů, přineslo i jeden vtipný moment, když se soudkyně snažila zjistit, jaké autobusy nakoupil Vett za dotace a jaké měly registrační značky. Advokát Vettu Michal Říha musel přiznat, že podklady pro jednotlivé autobusy s sebou nemá. „Dokumentů je v tomto sporu strašně moc. To bych musel přijet s avií," bránil se právník.

Jak se dalo předpokládat, do sporu nyní zasáhne soudní znalec. Právě jeho posudek by měl ukázat nebo napovědět, kam vlastně desítky milionů, které Česká Lípa postrádá, „zahučely". S povoláním znalce v pondělí souhlasily obě strany. Z tohoto důvodu je proto celý spor nyní odročený.

Kauza v datech• Prosinec 2004 - Česká Lípa poprvé oznámila, že smlouva s dopravcem Vett je vadná a že kvůli ní přichází o miliony. Město to „zjistilo" poté, co ho na to upozornil konkurenční dopravce ČSAD Česká Lípa
• Leden 2007 - Spory začaly gradovat. Dopravce zrušil dvě linky do průmyslové zóny. Město zase „rozcupovalo" plán optimalizace MHD, schválený už r. 2003
• Červen 2007 - Radnice podala žalobu na firmu a veřejnosti oznamuje, že se připravuje na „krizový plán"
• Únor 2008 - Firma Vett oznámila, že není schopná dopravu v České Lípě dál provozovat. Do hry mezitím vstoupil dopravce ČSAD Semily (dnes BusLine), který nejdříve tvrdil, že firmu Vett kupuje, pak to dementoval
• Březen 2008 - U okresního soudu v České Lípě začalo první soudní stání mezi městem Česká Lípa a firmou Vett
• Červenec 2013 - Až u Nejvyššího soudu ČR skončila první část celého sporu. Soud rozhodl, že smlouva podle níž v Lípě fungovala MHD je neplatná, a dal tak za pravdu městu Česká Lípa
• Květen 2014 - U nejnižší instance, Okresního soudu v České Lípě, začíná 2. kolo celého sporu. V něm jde už o konkrétní částky. Soud musí rozhodnout, jestli vůbec a o kolik milionů se dopravce obohatil.