Složky integrovaného záchranného systému si mohou oddechnout. Díky zákonu o elektronických komunikacích by od tohoto roku mělo ubývat zneužívání tísňové linky 112. Ta funguje v České republice od roku 1998, stejně jako téměř ve třech desítkách evropských zemí.

Hloupý žert se může prodražit

Vtipálkům volajícím na číslo 112 jen z dlouhé chvíle se jejich zábava může prodražit. „Trestnost zneužití linky tísňového volání byla řešena v zákoně o požární ochraně, ale každý si to mohl vyložit po svém a sankce byly velmi těžko vymahatelné. Proto jsme dlouho čekali na zákon o elektronických komunikacích a jeho novelu, která nabyla účinnosti od 1. ledna 2012,“ řekl Martin Rybář, vedoucí Krajského operačního a informačního střediska Hasičského záchranného sboru Libereckého kraje. Sám dodává, že nyní v případě prokázání zneužití tísňové linky 112 hrozí volajícímu vysoké finanční postihy. „Fyzické osobě může být uložena pokuta až do výše 200 tisíc korun. Zavolat není přečin, ale zneužívat ji ano,“ uzavírá Rybář.

Jak správně volat na tísňovou linku?

Při volání na tísňovou linku je třeba zachovat chladnou hlavu. Pro operátora je nejdůležitější dozvědět se kde a co se přesně stalo a jméno a telefonní číslo volajícího. Ten by neměl telefon pokládat bez vyzvání operátora, který mu může před příjezdem hasičů, záchranářů či policie poskytnout cenné informace jak se chovat do jejich příjezdu.

Po ukončení hovoru vyčkejte na zpětný telefonát, který ověří pravdivost nahlášené zprávy a sníží riziko, že se jedná o planý poplach. Těch bylo jen v loňském roce přes 8 tisíc.

Kdy volat 112

- pokud potřebujete pomoc od hasičů.

- v případě rozsáhlejších mimořádných událostí, kdy je nutná spolupráce dvou a více záchranných složek.

- při cestách do zahraničí.

- pokud si v krizi nedokážete vzpomenout na jiná tísňová čísla nebo si nejste jisti.