Třeba v Chomutově lze kilogram stlačeného zemního plynu koupit za 39 korun. Naopak na obchvatu u Kolína, v Benešově či v Českém Těšíně stojí stejné množství bez mála stokorunu. „Cena CNG je ovlivněna především cenou zemního plynu na burze. Záleží také na cenové politice a nákupní strategii jednotlivých provozovatelů plnicích stanic. Kdo nakoupí spotově a draze, musí prodávat za vysoké ceny, aby nebyl ve ztrátě,“ vysvětluje zastupující výkonná ředitelka Českého plynárenského svazu Veronika Vohlídková.

Vysoké ceny CNG dělají vrásky na čele nejen majitelům osobních aut, ale také dopravcům ve větších městech. Podle Sdružení dopravních podniků ČR jsou na tom nejhůře ti dopravci, kteří řeší nové kontrakty na dodávky stlačeného zemního plynu. „Ceny jsou mnohem vyšší a stává se, že dodávku CNG ani žádný dodavatel nenabídne,“ říká mluvčí sdružení Linda Hailichová. Své zkušenosti s tím mají v Brně. Tamní dopravní podnik kvůli tomu musel přijmout úsporné opatření – o víkendech místo ekologických autobusů vyjíždějí dieselové.

Ilustrační snímek.
Ceny benzinu a nafty: Češi si připlatí v Rakousku nebo Řecku, ušetří v Polsku

Opačná je situace paliva LPG, tedy zkapalněného ropného plynu. Jeho prodejní cena se sice zvýšila po vypuknutí války na Ukrajině o několik málo korun, ale průměrná cena se i nadále drží pod hranicí 20 korun. Většinou litr LPG stojí polovinu toho, co stejné množství nejprodávanějšího benzinu Natural 95. „LPG není primárně závislé na Rusku a jeho cena tudíž není tak citlivá na geopolitickou situaci, jako je tomu třeba u zemního plynu CNG,“ vysvětluje předseda Unie nezávislých petrolejářů ČR Ivan Indráček.

Právě nízká cena bez větších výkyvů je jedním z hlavních důvodů, proč obliba paliva znovu roste. Potvrzují to i některé firmy. „Zájem o montáže je kvůli vysokým cenám benzinu značný. V současné době objednáváme termíny přestavby na druhou polovinu října,“ říká technik strakonické společnosti Autogas – Centrum Evžen Procházka. Výhodou LPG je i rozsáhlejší síť čerpacích stanic. Řidiči mohou doplnit palivo u tisícovky čerpaček, u CNG je to zhruba dvě stě stanic.

Podle dat Českého plynárenského svazu jezdilo v loňském roce po tuzemských komunikací necelých 30 tisíc vozidel na CNG pohon, což je o dva tisíce více oproti roku 2020. Jen pro srovnání: před deseti lety to bylo 4,3 tisíce aut. S rostoucím zájmem stoupá také spotřeba zemního plynu. V roce 2021 „padlo“ na dopravu rekordních 97,1 milionu metrů krychlových. Zájem u motoristů zaznamenal zemní plyn s příměsí biosložky, tzv. BioCNG. Jeho spotřeba stoupla meziročně na 14,91 milionu m3 a tvořil 20 procent veškerého CNG prodaného na veřejných plnicích stanicích.

Přibývá i vozidel na LPG. V první půli loňského roku bylo v Česku provedeno asi 1900 dodatečných přestaveb na LPG. Údaj za leden až červen letošního roku tak představuje meziroční nárůst téměř o tři čtvrtiny. Celkově, po sečtení registrace nových vozů a přestavby, tak na českých silnicích přibylo podle České asociace LPG asi 5 300 vozidel na LPG, zatímco ve stejném období roku 2021 dosáhl asi 2 900 automobilů.