Jiří Běhounek: Post ministra zdravotnictví bych přijal. Ale pod jednou podmínkou
Víkendová debata o možné výměně ministra zdravotnictví dostává reálné obrysy. Ačkoliv premiér Andrej Babiš (ANO) uvedl, že do konce března nic takového nechystá, prezident Miloš Zeman by chtěl věci asi uspíšit. Místo unaveného ministra Jana Blatného by rád na tomto postu viděl rázného muže, s nímž ho pojí přátelské vztahy, bývalého dlouholetého primáře ortopedie Nemocnice Pelhřimov, exhejtmana Kraje Vysočina, poslance za ČSSD Jiřího Běhounka (68).
Ten Deníku potvrdil, že by post ministra zdravotnictví přijal. „Když budou chtít, jsem připravený pomoct, mám to v hlavě srovnané. Podmínka je, že by mi do toho nikdo nemluvil a mělo by to hlavu a patu. Někdo to musí řídit a já bych to řídil,“ řekl Běhounek.
Štve ho, že všichni dělají politiku, ačkoliv teď to na žádnou politiku není. „Rozdíl mezi Českou republikou a ostatním světem je, že všude se přetahují, ale když začne jít do tuhého a do lodě teče voda, jdou všichni k pumpám a hádat se začnou až pak. My necháváme vodu téct, a až když jsme na dně, zjistíme, že jsme zapomněli pumpovat,“ míní.
Podle Jiřího Běhounka není například nutné uzamknout velké průmyslové podniky, jak to naznačoval ministr vnitra a šéf ČSSD Jan Hamáček. „Pokud se bude od zítřka povinně ve fabrikách testovat a každý pozitivní člověk bude mít pod sankcí zakázáno jít druhý den do práce, nemusí se zavírat. Když ale chodí lidé s covidem k pásu, je to pochopitelně zdroj nákazy, která se rychle šíří. Pak se z toho nevyhrabeme, protože polovičaté kroky jsou k ničemu,“ tvrdí Běhounek.
Podle něj jsou Češi stejně chytří jako Portugalci, Britové nebo Izraelci a určitě by pandemii zvládli, kdyby ve vedení byla jasná linka. „Musí to minimálně tři neděle šlapat, ne aby to bylo každý den jinak,“ říká poslanec Běhounek. „Chápu, že premiér Babiš a ministři průmyslu Havlíček a financí Schillerová jsou nastaveni jinak, ale já jsem přesvědčen, že nyní musíme být nekompromisní a teprve pak se začít bavit o možném uvolňování některých provozů a škol s tím, že se musejí dodržovat veškerá opatření, přičemž odpovědnost budou mít provozovatelé,“ soudí Běhounek.