Na Českou poštu a její služby bývají obvykle slyšet hlavně stížnosti. Pokud jde o pobočky, lidem vadí hlavně nárazové dlouhé fronty. Mnohdy v nich přitom stávají zcela zbytečně. Milé překvapení tak tento týden čekalo kupříkladu Martina, jenž po dlouhé době musel využít služeb její pobočky v Rakovníku. „Objednal jsem se předem přes internet a přišel jsem na řadu do dvou minut po příchodu na poštu. K nelibosti těch, kteří si museli odstát svou frontu,“ popsal Deníku spokojený zákazník.

Právě objednání se na konkrétní čas je jedinou šanci, jak před přepážkami nečekat zbytečně dlouho. Má to ale háček. Objednat se lze pouze na pobočky vybavené elektronickým vyvolávacím zařízením. Těch jsou v celém Česku přibližně čtyři stovky, převážně jde o větší pobočky ve větších městech.

Objednávku přes internet nebo mobilní aplikaci zvládají mladší lidé, pro některé seniory však může být digitální způsob komunikace příliš komplikovaný. Česká pošta proto uvažuje i o tom, že by do budoucna mohla umožnit objednávat se přímo na čas a konkrétní službu také telefonicky.

„Je to jedna z alternativ,“ řekl Deníku pověřený generální ředitel České pošty Miroslav Štěpán.

Na pobočky ve městech obzvlášť ve frekventovaných hodinách míří davy lidí, které po zrušení dalších tří stovek z nich zřejmě zhoustnou. U přepážek v malých obcích, jejichž počet se nezmění, ale bývá naopak často prázdno. „Personál na vesnických pobočkách je vytížený strašně málo, takže uvažujeme, že by fungoval jako jakési záložní call centrum,“ připustil Štěpán. Plán je ale podle něj stále ve stádiu počátečních úvah, nechce proto slibovat, kdy přesně by se telefonické objednání zahájí a v jakém rozsahu.

O zrušení tří stovek pošt ve městech již vláda rozhodla, a to v minulém týdnu. „Je to krok, který měl proběhnout už dávno,“ uvedl po jednání vlády místopředseda vlády a ministr vnitra Vít Rakušan (STAN). Připomněl, že Český telekomunikační úřad navrhoval zmenšení pobočkové sítě pošty již v roce 2015. I když se počet poboček pošty sníží z dosavadních 3200 na 2900, přesto její síť zůstane podle Rakušana nejrozsáhlejší v Evropské unii.

Zaskočení starostové 

Plán na bleskurychlé rušení poboček přitom nepříjemně zaskočil starosty. „Jsme vždy připraveni ke konstruktivní debatě, ta ale ze strany vlády v posledních týdnech chybí,“ posteskl si předseda Svazu měst a obcí František Lukl.

Podle Rakušana se to Česká pošta snaží dohnat a jednat se starosty a primátory dotčených měst. „Řada schůzek už proběhla a probíhá,“ konstatoval ministr.

Na mnoha místech jsou zástupci radnic přesvědčeni, že by se konkrétní pobočky rušit neměly. Ztráta jiných by je ale prý tolik nebolela. Pošta se jednání o takové výměně „kus za kus“ nebrání, celkový počet rušených poboček ale snížit v žádném případě nehodlá.

Podle mluvčího České pošty Matyáše Vitíka si starostové někdy po setkání s pošťáky berou ještě čas na rozmyšlenou. „Návrhy podkládáme daty, proč jsme vybrali ke zrušení právě konkrétní pobočky a jiné ne,“ vysvětlil Vitík.

Tato čísla přitom bývají často jiná, než by vyjednavači z radnic očekávali. „Jednat budeme do konce dubna,“ poznamenal Vitík. V několika výjimečných případech se podařilo najít vhodný termín až na počátku května. „Až potom budeme moci říci, že je tento seznam definitivní,“ dodal.