Oprýskaná fasáda, okna, nevzhledné interiéry. Stav nádražní budovy v Českých Budějovicích, která je zapsána na seznamu nemovitých kulturních památek, považovali Jihočeši za jednu z největších krajských ostud. S tím je však konec. Po více než třech letech skončila celková rekonstrukce. Díky ní získalo nádraží původní vzhled z roku 1908.
Zároveň je vybavena moderními technologiemi, je bezbariérová. Přibyla i nová pasáž propojující hlavní odbavovací halu s Lannovou třídou. Cestující tudy mohou vyrazit směrem do centra města namísto po chodníku frekventované ulice. „Vlakem jezdím moc ráda. K dráze mám celkově osobní vztah i proto, že manžel byl železničář. Nádražní budova se mi moc líbí. Je to hezké,“ zhodnotila Bohumíra Chocholatá.
Nádraží v Českých Budějovicích není jediné, které se dočkalo zásadních oprav. Stejně tak si nových prostor užívají cestující třeba v Teplicích či v Plzni. Západočeské nádraží, které je o rok starší než českobudějovické, dostalo novou střechu a fasádu. Vše s ohledem na jeho památkovou ochranu.
„Cílem prací bylo nejen vrátit lesk této stavbě, ale také zlepšit její vnitřní uspořádání, což ocení nejen cestující, ale i dopravní zaměstnanci. Díky rekonstrukci můžeme obsadit prostory, pro které dosud nebylo využití,“ popsal generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Součástí dolní haly bude multifunkční expozice s historickou drezínou Tatra Kyklop.
Modernizace vozového parku na českých železnicích nabírá na obrátkách:
Dočkali se i cestující z mnohem menších obcí. Třeba obyvatelé Krupky v severních Čechách. „Práce na dvoukolejné trati mezi Chabařovicemi a Teplicemi přinesly nejen zvýšení rychlosti až na 135 kilometrů za hodinu, ale i úplně novou zastávku Krupka – Bohosudov. Ta nabízí moderní přístřešky a vyvýšená nástupiště v úrovni moderních vlaků pro pohodlný a bezpečný nástup,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Původní nádražní budova v Bohosudově se nyní využívá jako technologický objekt.
Nejpozději do začátku letních prázdnin by měla být otevřená nová stanice v Pardubice – centrum. Od hlavního železničního uzlu je vzdálená cirka půl kilometru, lidem nicméně usnadní cestování. Cestující z centra Pardubic nebudou muset jezdit na vlak hromadnou dopravou. Pěšky tam dojdou za několik málo minut. „Kromě toho se rozeběhne obnova další části památkově chráněné budovy na hlavním nádraží v Pardubicích. Letos tu dokončíme i rozsáhlou modernizaci celého železničního uzlu,“ připomněl Gavenda.
Na opravu stále čekají
V Česku sice v posledních letech přibývá zrekonstruovaných nádraží, stále je ale dost těch, na které se ještě nedostalo. Mezi nimi je i třeba vlakové nádraží v Rakovníku. Zejména jeho venkovní část připomíná roky z poloviny minulého století. Peróny jsou tu ještě sypané štěrkem. „Vlakem jezdím skoro celý život. Jsem nyní v důchodu, nohy mi úplně neslouží. Dostat se zejména do starších vlaků je pro mne někdy obtížné. Chudáci jiní, kteří jsou na tom hůř. Třeba lidé na vozíčku. Pro ně musí být hrozně složité se dostat jen na nástupiště,“ řekl Vladimír Mareš. Podle něho rakovnické nádraží doplácí na to, že se nachází mimo hlavní trasy.
Rok 2024 přinese v české dopravě zásadní novinky:
Přestavbu nádraží, zejména nástupiště, Správa železnic plánuje. Původně měla začít na jaře roku 2022, Rakovničané si však musí počkat. „Aktuálně probíhá zpracování projektové dokumentace pro provádění stavby. V současné době předpokládáme její zahájení na přelomu let 2025 a 2026, s postupem přípravy se bude zpřesňovat i termín,“ upozornil mluvčí Správy železnic. V okolí nádraží by měla vyrůst mimo jiné i cyklověž.
O poznání lépe jsou na tom v Jihlavě. Tamní nádraží Jihlava - město by se mělo proměnit na moderní terminál. V budoucnu by zde měly zastavovat i rychlovlaky. Přestavba se nebude týkat pouze budov, ale i přednádražních prostor, vybudování nového trakčního vedení, zastávek MHD a linkové autobusové dopravy, pozemního parkoviště P+R a silnice podél terminálu propojující jeho části včetně okružní křižovatky. Celkové náklady by se měly vyšplhat až na 1,8 miliardy korun. „Modernizace zajistí cestujícím pohodlný přestup mezi osobní železniční, linkovou autobusovou a městskou hromadnou dopravou s odpovídajícím napojením na pěší, cyklistické a automobilové trasy,“ uvedl primátor Jihlavy Petr Ryška.
Nižší rozpočet
Správa železnic v letošním roce hospodaří s rozpočtem necelých šedesát miliard korun, což je o zhruba sedm miliard méně než v roce 2023. I tak bude i mimo koridory stavebně rušno. Většina peněz poputuje na dokončení rozdělaných projektů, ale i na zahájení nových významných staveb. Mezi ně patří i vlaková nádraží a stanice. Aktuálně prochází rekonstrukcí zhruba sedmdesát nádraží, dvacet z nich letos skončí. Zhruba dalších třicet by jich mělo být zahájeno v letošním roce.
V Česku pokračují přípravy na zavádění moderního zabezpečovacího systému na páteřní železniční tratě:
„Investice do modernizace a rozvoje železnice a i dalších dopravních systémů jsou důležité nejen pro samotný rozvoj české ekonomiky. Jsou ale také prostředkem, jak přimět spoluobčany, aby v ještě větší míře využívali veřejnou dopravu,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Snížení rozpočtu Správy železnic je podle šéfa resortu výjimkou. Letos je totiž nutné financovat větší objem projektů na silnicích.
Kromě nádražních budov bude stavebně rušno i na koridorech. Opravuje se úsek mezi Lipníkem nad Bečvou a Drahotušemi. Na západě Čech začne výstavba nové trati z Plzně do Stodu.
Stavební práce čekají rovněž úsek podkrušnohorské magistrály mezi Kyjicemi a Chomutovem. „Ve východních Čechách bude důležitou zahajovanou akcí také elektrizace a rekonstrukce trati z Týniště nad Orlicí do Solnice. Na Vysočině se naplno rozběhnou práce například ve Vlkově u Tišnova a návazném úseku do Křižanova. V rámci oprav a údržby bude největší akcí celková obnova šumavské trati z Nové Pece do Černého Kříže,“ dodal Gavenda.
Přehled nádražních budov letos zrekonstruovaných
Teplice v Čechách - Nově zrekonstruované prostory už slouží cestujícím. Památkově chráněná budova nádraží v Teplicích dostala novou střechu, fasádu, okna, opraveno bylo i první nástupiště včetně litinového přístřešku. Opravy začaly v roce 2022. Investice činí 325,5 milionu korun. Jedná se ovšem o první etapu oprav, druhá se nyní připravuje. Zahrnovat bude interiéry.
České Budějovice - Nově zrekonstruované prostory už slouží cestujícím. Rekonstrukce začala v roce 2020. Ve zkratce se dá říci, že se opravovalo vše od sklepa až po střechu. Celkové náklady se nakonec vyšplhaly na 1,053 miliardy korun i kvůli špatnému stavu nosných konstrukcí. Nádražní budova zapsaná na seznamu kulturního dědictví má nyní téměř stejný vzhled jako v době, kdy začala sloužit veřejnosti - tedy v roce 1908.
Plzeň hlavní nádraží - Rekonstrukce začala v roce 2021. Od té doby prošla nádražní budova kompletní opravou, a to jak vnějšek, tak i vnitřek budovy. Vše s ohledem na historickou hodnotu. Umělecká díla, která sem byla naistalována v padesátých letech, zůstala na svých místech. Celkové náklady se vyšplhaly na 1,03 miliardy korun.
Beroun - Rekonstrukce výpravní budovy, kterou tvoří komplex tří vzájemně propojených budov, začala v roce 2020. Rekonstrukce zahrnuje novou fasádu a její zateplení, novou střechu, výměnu oken a dveří, úpravu povrchů stěn a stropů a nové podlahy i výměnu interiérových dveří. V odjezdové hale dojde k větším dispozičním změnám, přemístění pokladen a vzniku dalších komerčních prostor. Celková investice má dosáhnout 288 milionů korun. Původní termín dokončení byl stanoven na rok 2022. Nakonec kvůli pandemii i změnám v projektu práce skončí v roce 2024.
Vsetín (novostavba terminálu) - Výstavba nového dopravního terminálu je součástí celkově třímiliardové rekonstrukce vsetínského vlakového nádraží. Ta začala v roce 2021. Nový terminál, který bude určený pro vlakovou i autobusovou dopravu, začne sloužit cestujícím ve druhé polovině roku 2024.
Planá u Mariánských Lázní - Kompletní oprava nádraží začala v roce 2021. Celkové náklady by se měly dostat na částku 35,2 milionu korun. Hotovo mělo být o rok později. Jenže. Stále není hotovo. Podle Správy železnic by to mělo být letos. Přesný termín není znám.
Krásná Lípa - Oprava začala v roce 2022. Kromě místa pro odbavení cestujících bude v budově také prostor pro apartmány, bistro nebo expozici o Českém Švýcarsku. Budova bude mít novou střechu, fasádu, okna i dveře. Celkové náklady by se měly pohybovat kolem 45 milionů korun.
Světlá nad Sázavou - Rekonstrukce začala v roce 2023. Stát bude Správu železnic skoro 50 milionů korun. Kompletní rekonstrukce se děje podle stavebně historického průzkumu. Zahrnuje novou fasádu, výměnu oken, dveří a střešního pláště. Objekt je nemovitou kulturní památkou.
Ústí nad Labem-Střekov - Ve stanici vznikne jedno vnější nástupiště u výpravní budovy a jedno ostrovní. Přístup k nim bude z výpravní budovy zajištěn podchody. Oprava nádraží je v rámci projektu modernizace tratě mezi ústeckým Střekovem a Děčínem. Celkem se opraví 26 kilometrů pravobřežní trati. Správa železnic za to zaplatí přes devět miliard korun.
Senice na Hané - Nádraží dostane novou fasádu, střechu a moderní interiér. Náklady by měly dosáhnout 16 milionů korun.
Praha-Horní Počernice - Stanice je modernizována v rámci projektu s názvem Optimalizace traťového úseku Mstětice - Prahy - Vysočany. Metropole díky němu získá tříkolejový úsek. Ve stanici Praha - Horní Počernice vznikne ve směru na Lysou nad Labem nové nástupiště.
Kájov - Nevyužívaná patrová nádražní budova na vlakovém nádraží v Kájově byla na začátku letošního roku zbourána. Místo ní vznikne otevřená čekárna a také parčík. Hotovo by mělo být v srpnu. Náklady činí 12,8 milionu korun.
Nové Město pod Smrkem
Kdyně
Nová Ves nad Lužnicí
Vrané nad Vltavou
Třemošná u Plzně
Černý Kříž
Třešť
Ostrava-Bartovice
Zeleneč
Kde začne rekonstrukce v letošním roce?
Hlavní nádraží v Hradci Králové
Chrastava
Hrádek nad Nisou
Ostrava-Vítkovice
Lovosice
Jaroměř
Bečva nad Teplou
Čáslav
Jihlava
Hlinsko v Čechách
Hlavní nádraží Pardubice - obnova další části památkově chráněné budovy
Zdroj: Správa železnic