Stavebnictví loni podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) studovalo na vysokých školách loni o čtvrtinu méně studentů než v roce 2001, zhruba 38 500 zájemců.

„Naše zkušenost statistiky potvrzuje. Sehnat nové zaměstnance do týmu projektantů, architektů a stavařů je v souvislosti s nízkou nezaměstnaností velkou výzvou. Za poslední rok jsme obsadili pouze zhruba deset pozic absolventy z oboru,“ řekla výkonná ředitelka developerské společnosti Central Group Michaela Tomášková. „Je to realita, na níž se v nejbližších letech zcela jistě nic nezmění,“ doplnila Edita Novotná, tisková mluvčí Skupiny Strabag Česko a Slovensko.

Cílem ministerstva práce a sociálních věcí je přimět k hledání zaměstnání i lidi, kterým se to nyní nevyplatí. Týká se zejména nejmladších a naopak nejstarších pracovníků, lidí pečujících o osoby blízké a také zdravotně postižených.
Zkrácený úvazek má jen minimum Čechů. Vláda popsala, jak to změní

Problém je podle developerů a stavbařů nedostatek absolventů s praxí, potřebnými znalostmi a dostatečnou motivací. „Hledáme například hlavního inženýra projektu, technický dozor velké bytové výstavby, manažera povolování staveb či architekta pro velké developerské projekty,“ vypočítal generální ředitel Ekospolu Evžen Korec. „Ročně se k nám sice hlásí spousty zájemců, ale vybrat vhodného uchazeče, který vyhoví náročným kritériím, je složité,“ dodal.

Důležitý segment ekonomiky

„Stavebnictví, které je druhým nejdůležitějším segmentem v ekonomice našeho státu, prohrává u mladé generace při výběru škol obecně s humanitními obory. Přitom absolvent s technickým vzdělání získá nejenom praxi během studia, ale především i kvalitní místo s dobrým finančním ohodnocením v daném oboru vždy,“ konstatoval mluvčí Finepu David Jirušek.

Nedostatek absolventů může především komplikovat budoucí generační obměnu. „Vzhledem k demografické křivce je zjevné, že se situace k lepšímu jen tak nezlepší. Náš vzdělávací systém bohužel příliš kompetence žáků a studentů směrem k technickým oborům nerozvíjí a zájemců o jejich studium je tedy méně, než by praxe potřebovala,“ řekla dále ČTK Novotná.

Ovocnáři hledají brigádníky na sběr jahod, lidé ale o přivýdělek nemají zájem.
Patnáct stovek za den je málo. Sadařům chybí lidi na sběr jahod či třešní

Nechybějí jen vysokoškolsky vzdělaní odborníci, ale rovněž stavební dělníci, elektromontéři, řemeslníci či obsluha stavebních strojů. „Stavebnictví vyžaduje stále kvalifikovanější zaměstnance i na dříve čistě dělnických pozicích. Strojníci na dozerech či finišerech musí zvládnout obsluhovat 3D navádění a mistři na některých stavbách běžně pracují s BIM (informačním modelem budovy). Investujeme do technologií, ale pokud se nezmění zájem o stavebnictví jako celek, nebude je mít za pár let kdo obsluhovat,“ myslí si Slavomíra Sedláčková, personální ředitelka Skanska Central Europe.

Rovněž Metrostav hledá stavbaře dlouhodobě a ročně jich přijmeme okolo padesáti. „Počet absolventů v posledních deset letech klesl zhruba o polovinu a poptávka firem je vysoká, takže z logiky věci je náročnější absolventy získat. Dobrou zprávou však je, že počty nově přijatých studentů začínají pozvolna stoupat,“ řekl Vojtěch Kostiha, mluvčí Skupiny Metrostav, která má na dlouhodobých stážích aktuálně přes 70 studentů a další příjme v létě na brigády.

Jak přilákat studenty? 

Přilákat ještě více studentů by podle Central Group měl systém duálního vzdělávání, fungující například v Německu, Rakousku i na Slovensku. Ten je založen na zajištění praktické výuky přímo ve firmách. „Podpora duálního vzdělávání a jeho legislativní zakotvení by mohlo výrazně zatraktivnit nejen stavařinu, ale i další technické obory,“ odkazuje Tomášková na programové prohlášení vlády, podle kterého chce kabinet Petra Fialy (ODS) rozvíjet modely spolupráce škol s firemní sférou.

Ne každý muž se vyrovná s tím, že mu vládne žena.
Pomohou kvóty? Poměr žen v nejvyšším vedení firem stoupá ostudně pomalu

Stavebníci hledají cesty, jak studenty získat a spolupracují nejen s Českým vysokým učením technickým (ČVUT) v Praze. „Mohou si vybrat ze široké nabídky témat pro bakalářské a diplomové práce, díky kterým se mohou podílet na řešení skutečných problémů vycházejících z praxe,“ řekl ředitel Ekospolu Korec. „Dobrou zkušenost máme s odbornými stážemi, online přednáškami i virtuálními exkurzemi. Po praxi většina ze studentů, kteří k nám loni přišli na letní stáž, už ve firmě zůstala,“ podotkla Sedláčková ze Skansky. Podobně to funguje i o ostatních firem.