„Strojvedoucí budou mít garantován odpočinek na lůžku po dobu minimálně šesti hodin mezi směnami. Nově je navržena také přestávka v práci, která musí být poskytnuta po šesti hodinách nepřetržité práce a v délce minimálně 45 minut. Nová a zpřesněná opatření zamezí obcházení či účelovým výkladům těchto předpisů,“ řekl po jednání ministerské komise pro bezpečnost na železnici ministr dopravy Karel Havlíček.

Motorový vůz 843 na trati u Staré Paky.
Hledání dopravců na poslední chvíli. Stát o rychlících rozhodne až v říjnu

Dosud se totiž do této doby započítává doba, kdy strojvedoucí opustí lokomotivu i kdy nastupuje znovu do směny. „Počítá se do ní i například cesta od vlaku na ubytovnu a zpět k vlaku. V reálu jste rádi, když spíte tři čtyři hodiny,“ řekl jeden ze strojvedoucích.

Nová pravidla totiž budou znamenat i potřebu více strojvedoucích. V praxi bude jejich doba, kdy nejsou zaměstnavateli k dispozici, delší. „Počítáme s tím, že budeme muset kvůli tomuto opatření přijmout zhruba 80 nových strojvedoucích,“ potvrdil mluvčí Českých drah Radek Joklík. České dráhy patří k dopravcům, u kterých jsou dělené směny nejčastější. U jiných naopak prakticky nejsou. 

Pendolino.
Pendolino pojede až do Karlových Varů. Kilometr vyjde kraj na 160 korun