„Březnová výroba se tak přiblížila první vlně pandemie, kdy byl autoprůmysl na několik týdnů zcela zastavený,“ popisuje prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn.

Ke dnu žene tuzemský autoprůmysl především chybějící kabelové svazky, ale také obrovský nedostatek čipů. Automobilky se sice snaží najít si jiné dodavatele, ovšem situaci jim komplikuje i pokračující pandemie koronaviru ve světě. A také strmé zdražování energií, dopravy a dalších komponentů. „Výrobní náklady se tak mohou pro některé firmy zvýšit o desítky až stovky milionů korun ročně navíc,“ poukazuje Jahn.

Ilustrační foto
Ceny ojetých aut stále výrazně rostou. V bazarech za rok stouply o desítky tisíc

Autoprůmysl doplácí i na celkovou dodavatelskou a výrobní strukturu. „Odvětví dlouhodobě fungovalo v systému just-in-time (dodávky materiálu do výroby jsou naplánovány na konkrétní období a v konkrétním množství, pozn. red.) který se ovšem ukázal v době pandemie jako problematický. Nejprve šlo o zpožděnou a dražší dopravu, posléze o výpadek čipů a nyní i o další chybějící díly, které brzdí výrobu. Samozřejmě to neplatí pro všechny výrobce či modely stejnou měrou,“ vysvětluje hlavním ekonom Banky Creditas Petr Dufek.

I kdyby válka na Ukrajině skončila ze dne na den, nastartovat autoprůmysl do „běžné“ produkce by trvalo měsíce. „Je otázkou, kdy konečně budou plně k dispozici čipy, které brzdí velkou část evropských výrobců. A pokud se třeba ve druhé polovině letošního roku zlepší situace i v tomto zásobování, může autoprůmysl naběhnout na plnou výrobu. Odložená poptávka firem i domácností by měla zajistit odbyt na zahraničním i domácím trhu,“ nastiňuje Dufek.

I přes současné problémy odhaduje, že se v Česku v letošním roce vyrobí více než jeden milion nových vozů, přičemž maximum výrobní tuzemské kapacity si přibližuje k 1,5 milionům osobních automobilů.

Dařilo se pouze Hyundai

Největší propad v meziročním srovnání „trojlístku“ tuzemských výrobců osobních automobilů za první čtvrtletí zaznamenala Škoda Auto. Ve výrobních závodech se vyrobilo lehce přes 163 tisíc vozidel, což je o téměř 28 procent méně než v roce 2021.

Kvůli omezeným dodávkám kabelových svazků z Ukrajiny pak musela být v březnu omezena výroba některých modelů, a to i elektrické vlajkové značky Enyaq iV. „Polovodiče jsou stále vzácným zbožím a kvůli válce na Ukrajině máme nedostatek komponentů od místních dodavatelů. Tato situace vyžaduje každodenní rychlé rozhodování a vysokou míru pragmatismu, flexibility a týmového ducha,“ komentuje situaci člen představenstva Škoda Auto Michael Oeljeklaus.

Češi čím dál více při pohybu po městě volí přesun pomocí elektrokoloběžky
Jezdíte na časované bombě, varují pojišťovny e-koloběžkaře. Nehod přibývá

Pětinový propad v produkci zaznamenala i kolínská Toyota. Z jejích výrobních linek sjelo necelých 32 tisíc vozidel. Tedy o pětinu méně než před rokem. Naopak nárůst ve výrobě zaznamenala Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku. Té se produkce navýšila o 13 procent. Celkově automobilka vyrobila 74 301 kusů nových vozů.

„Naše společnost nemá ukrajinské dodavatele ani zaměstnance a k přímému ovlivnění výroby tedy nedošlo. Přes veškeré problémy se nám v prvním čtvrtletí podařilo opět vyrobit více aut než ve stejném období předchozího roku a tento trend by měl pokračovat i v měsíci dubnu. Předpovídat vývoj v delším horizontu je však nadále velmi obtížné,“ popisuje generální manažer pro administrativu závodu Hyundai Petr Michník.

Osobní vozy
Škoda Auto: 162 640 vozidel (-27,8 %)
Hyundai: 74 301 vozidel (+13,1 %)
Toyota: 32 149 vozidel (-21,7 %)

Autobusy
V prvním čtvrtletí bylo v Česku vyrobeno 1 245 autobusů (+12,1 %), 157 autobusů bylo určeno pro tuzemský trh (+6,1 %), zbylých 1 011 bylo exportováno (+8,1 %). Ve vysokomýtském IVECO CR bylo vyrobeno 1 135 autobusů, tedy o 11,6 % více než v loňském roce. SOR Libchavy dokázal v prvním čtvrtletí tohoto roku vyrobit 92 autobusů, tj. o 3,4 procenta více než vloni. Čtyři autobusy značky SOR mají elektrický pohon. ŠKODA Electric vyrobila v prvním čtvrtletí 14 elektrobusů a výrobce KHMC 4 autobusy.

Nákladní vozidla
Společnost TATRA Trucks, která je mezi členy Sdružení automobilového průmyslu jediným výrobcem nákladních vozidel, vyrobila v prvním čtvrtletí tohoto roku 302 vozidel, tedy o 61 ks více než ve stejném období loňského roku (tj. +25,3 %). Produkce Tatry byla z větší části exportována (157 ks), v Česku bylo umístěno 132 vozidel.

Motocykly
Výrobce JAWA Moto je v tomto roce nadále úspěšná. V prvním čtvrtletí vyrobil už 678 motocyklů, tedy o 407 ks více než v minulém roce (+150,2 %). Dařilo se mu především na českém trhu s 496 prodanými kusy (+115,7 %), exportováno bylo 182 strojů.

Zdroj: Sdružení automobilového průmyslu