Milošovou vášní jsou totiž populární „bakelitová“ vozidla, která do začátku 90. let minulého století vycházela z výrobní linky automobilky v tehdy východoněmeckém městě Zwickau.

Trabantů „nasbíral“ desítky a pod jeho rukama jich celá řada rozkvetla do bývalé krásy a nebo z nich zkonstruoval skutečné rarity. No řekněte, viděli jste někdy trabanta se šesti koly nebo Traborex, trabanta ve velorexovém kabátě, který proslavila legendární komedie Vrchní, prchni!?

Pokud ne, máte možnost trabantolog si nenechal tyto povedené kousky doma pod zámkem, ale staly se spolu dalšími renovovanými trabantíky součástí expozice nedávno vzniklého Automuzea. To otevřel v Terezíně další nadšený sběratel veteránů, Vratislav Tomášek. Muzeum je totiž zaměřené především na auta, ale i motocykly, které do přelomového roku 1989 produkovaly továrny zemí komunistického bloku. A tak auta z bývalé NDR, která prošla dílnou Miloše Vrbky, tvoří i část expozice muzea.

Když se vám podaří nahlédnout za dům v Terezíně, v němž trabantolog bydlí, na oploceném a střeženém pozemku spatříte naprosto neuvěřitelnou koncentraci trabantů, wartburgů, barkasů… Připadáte si tady jako na veteránském srazu. Iluze přece jen není dokonalá: zblízka vidíte, že většina sběratelem ulovených kusů má hodně za sebou a na případnou renovaci čeká. „Mám v nich uskladněny i některé náhradní díly, nebo je později použiji přímo z nich,“ upřesňuje Miloš Vrbka. Aby bylo zřejmé, že z desítek aut nebudou po opravách znovu desítky vozidel.

Prvním majitelem Ljuba Hermanová

Chcete zajímavost? Tady je: Prvním majitelem vozu IFA F9 z roku 1956, což byl vlastně předchůdce wartburgů, byla zpěvačka a herečka Ljuba Hermanová. „Zjistil jsem to z originálního technického průkazu. Auto jsem získal od pána z Horních Beřkovic,“ dodává nadšený restaurátor „bakelitových“ automobilů.

S trabanty se vyřádil víc než dost, a tak se nyní soustřeďuje spíše na další východoněmecké značky.

Od běžných trábošů k tunningu

„Právě teď dávám dohromady Barkas B 1000, rozšířený odtahový speciál. Jde pravděpodobně o jediný dochovaný exemplář tohoto typu. Tyhle speciály nezískávaly svou konečnou podobu od výrobce, ale v externích firmách. Dodnes jsem nezjistil, kdo přestavbu tohoto typu prováděl,“ poukazuje na jedno z mála bílých míst ve svých vědomostech o autech z někdejšího východního Německa. Doma jich aktuálně má bezmála šest desítek. Jeho prvním autem z bývalé NDR se v roce 1994 stal Trabant 601 kombi.

Že měl Miloš Vrbka předchůdce, kteří se při různých úpravách „trábošů“ dokázali rozparádit již dříve, o tom svědčí tunning ze 70. let Trabant Coupé, kterého bylo přestavěno zhruba sedmnáct kusů a jeden z nich Miloš také vlastní. „Úpravu auta mají na svědomí členové Svazarmu v Kutné Hoře. Já jsem ho vyměnil za kombíka a dovezl z vesnice nedaleko Havlíčkova Brodu. Paradoxní je, že v původních dokladech není přestavba vůbec zaznamenaná. Asi tehdy při případné kontrole na silnici nebyl problém. Dnes by to jen tak neprošlo,“ usmívá se Miloš Vrbka.