Grandioso. Amoroso. Waterfall. Tak se jmenují nové exkluzivní řady užitkového skla, které připravil pro letošní ročník největšího sklářského veletrhu Ambiente (proběhl od 7. do 11.2.) ve Frankfurtu nad Mohanem novoborský obr Crystalex CZ.

200 Řada Claudia z roku 1974, jejíž jubileum Crystalex připomněl ve Frankfurtu, je vůbec nejúspěšnějším a nejprodávanějším kalíškovým souborem v celé historii českého sklářství. Je to k nevěření, ale v letošním roce, už brzy, bude v Novém Boru vyroben kalíšek Claudia s pořadovým číslem 200 000 000, slovy dvě stě milionů. Happy Birthday, Claudia!

I když byl loňský rok pro Crystalex plný novinek a převratných událostí ve výrobě, firma zvládla připravit další nové řady právě i pro tradiční veletrh. Velmi zajímavé také je, že „nový" Crystalex nezapomíná na tradici, kterou zdědil od „starého" sklářského obra a na veletrhu slavil 40. narozeniny kdysi slavné a stále oblíbené řady Claudia z Nového Boru.

Tvary a dekorace

„Naši kolekci jsme zaměřili tak, aby ukázala vyvážený koncept několika rovin. Je tu rovina minulosti a současnosti, protože se tu společně potkávají novinky roku 2014 spolu s důrazem na kulaté čtyřicáté výročí historického souboru Claudia. A je tu také rovina tvaru a dekorace, protože se tu nové tvary potkávají se širokou škálou dekoračních technik," popsal frankfurtskou expozici novoborských sklářů Martin Kubát, generální ředitel Crystalex CZ.

Řekl, že je přesvědčený, že stánek Crystalexu ve Frankfurtu odrážel požadavky zákazníků. „A to jak v duchu kulturní různorodosti jednotlivých světových regionů, tak ve snaze po určité jednotnosti, designové čistotě a jednoduchosti," dodal Kubát.

PANTOGRAPH ELISABETH.Crystalex ve Frankfurtu ohlásil, že začíná vytvářet celou sérii několika řad klasických skleniček z automatické výroby, které dal jméno Classical Collection. Do ní zařadil hned dvě nové exkluzivní řady Amoroso a Grandioso. Amoroso nabízí jak kalíšky (skleničky na nožičce), tak i odlivky (skleničky bez nožiček). Grandioso pracuje jen s odlivkami, které jsou jak už název napovídá působivé svou velikostí.

Sférou, ve které Crystalex letos opravdu zapracoval na „novotě", je oblast dekorací. „V nabídce pro rok 2014 je více než 100 nových dekorací, a to ve všech dekoračních technikách," popsal marketingový manažer Crystalexu Petr Kaplánek.

Největší novinkou v tomto směru je široká nabídka kolekce Waterfall. Vyznačuje se optickým tvarováním skloviny, takže jednotlivé kusy opravdu vypadají, jakoby jimi právě protékal vodopád. Crystalex tento design zkouší na všech typech užitkového skla, které vyrábí, to znamená na kalíškách, odlivkách, dekanterech i vázách.

Waterfall.Sympatické je, jak se Crystalex letos vrátil do své minulosti a jak ji prezentoval. Slavnou řadu Claudia z roku 1974 prezentoval ve Frankfurtu jako „kalíškový bestseller". „Je to k neuvěření, ale tento soubor přináší radost a nadšení zákazníkům po celém světě již 40 let," upozornil Petr Kaplánek.

Sadu v sedmdesátých letech vytvořil výtvarník Miloš Matoušek. Roky prověřená a úspěšná Claudia navíc ještě nabírá na kráse, protože Crystalex pro její výrobu používá nové technologie a mluví o ní jako o „dokonalém výrobku". I proto si 40 let starý kus našel své výjimečné místo právě ve Frankfurtu.

Proslulý veletrh Ambiente letos zabral celých 11 pavilonů, každý o několika patrech. Zúčastnilo se ho celkem 4 724 společností, z toho 1 111 z Německa, 3 613 ze zahraničí. Hlavní partnerskou zemí byla velmoc kultivovaného životního stylu a vytříbeného umění Japonsko s účastí 101 firem.