Nejde přitom o pár korun, celková hodnota zakázky může za dané období dosáhnout na zhruba tři čtvrtě miliardy. Jasno by mělo být do konce roku, před kterým doběhne antimonopolnímu úřadu 60denní lhůta pro vyřízení.

„Prvostupňové správní řízení v dané věci bylo skutečně zahájeno, a to 25. října. Úřad se případem začal zabývat na základě podnětu od Oživení a Transparency International, po jehož prověření dospěl k názoru, že zahájí správní řízení kvůli možným diskriminačním či nepřiměřeným požadavkům zadavatele na technickou kvalifikaci uchazečů,“ uvedl pro Deník mluvčí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Martin Švanda.

Odcházející vedení města slovy místostarosty Juraje Ranince (ODS) zahájení řízení přivítalo. „Je dobře, že to úřad prozkoumá. Věřím, že postup města respektive advokátní kanceláře, která nám to připravila, je plně v souladu se zákonem a nebude v tom žádný problém,“ řekl.

Nejhorší, co se může městu jako zadavateli předmětné zakázky ze strany antimonopolního úřadu stát, je udělení pokuty. „Vzhledem k tomu, že ve věci už byla uzavřena smlouva, jedná se o řízení o přestupku, za jehož spáchání by zadavateli hrozila finanční pokuta,“ potvrdil Švanda.

Organizace Oživení a Transparency International kritizovaly, podobně jako někteří účastníci výběrového řízení, že podmínky tendru jsou „ušité na míru“ současnému dopravci BusLine. Podobně se protikorupčním organizacím nelíbil ani postup při schválení zakázky radou města v den voleb. V tu dobu už radní přitom věděli, že je podnět na ÚOHS podaný.

„Těžko se hledá legitimní důvod, proč bylo nutné schválit už tak problematickou zakázku v tak šibeničním termínu, o náhlém navýšení ceny ani nemluvě. Místo řešení přináší tento krok jen další komplikace pro zodpovědné zajištění dopravce,“ zhodnotil aktuální vývoj analytik Transparency International Milan Eibl.

Forma schválení příliš nevoní ani dosavadní opozici, která po ustanovení nového zastupitelstva současné vedení města nahradí. „Podnikáme různé kroky, zrovna včera jsem mluvila s několika právníky. Budeme muset popřemýšlet třeba i o tom, jestli byla způsobena škoda městu a jestli by za to měl být někdo odpovědný,“ poznamenala Jitka Volfová (ANO).