"Chtěli bychom vytvořit Zkušební organizaci, která by sdružovala asi dvě stovky zkušebních komisařů. Ti by jezdili provádět zkoušky do různých měst po celé zemi a nikdo by předem nevěděl, jaký komisař ho bude zkoušet. Podobný systém už dvacet let funguje například v Německu," popsal Jan Bajgar z Jablonce nad Nisou z Asociace zkušebních komisařů. Výběr komisaře by byl náhodný, nebyl by z daného města ani z místního úřadu. "Nedocházelo by k excesům, braní úplatků, falšování řidičáků, protože komisař by ráno přišel do práce a nevěděl by, koho bude ten den zkoušet," poznamenal Bajgar.

V současnosti zkušební komisař působí v daném městě, je zaměstnancem obce a má pod režijní taktovkou závěrečné písemné testy a zkoušku. Snadno se může dostat na tenký led. "Když jsem působil jako zaměstnanec obce, přišel za mnou jednou bývalý kolega, abych zařídil, aby jeden člověk udělal zkoušky. Když to neudělám, postará se o to, aby mě vyhodili," zavzpomínal Bohumil Pohanka, který byl v minulosti zkušební komisař a nyní v důchodu vypomáhá v autoškole a nápad asociace podporuje. Tehdy neposlechl a práci si na rozdíl od kolegy udržel.

Stíhají je za korupci

Ovšem jak praxe posledních měsíců ukazuje, není to vždy pravidlem. Příkladem, který popohnal asociaci komisařů k myšlence na vznik Zkušební organizace, je i případ z Tanvaldska, kde policie letos v květnu zadržela skupinu lidí. Za úplatu měla vydávat falešná potvrzení o absolvování autoškoly, respektive zkoušek o vykonání odborné způsobilosti, které posvětili zkušební komisaři. Řidičské oprávnění tak získávali lidé, kteří vůbec výukou v autoškole neprošli. Zapleteni do případu jsou zkušební komisaři i majitelé autoškol. "Případ je stále ve fázi prověřování a zajišťujeme další informace," uvedla aktuálně k vývoji mluvčí Policie ČR Dagmar Sochorová.

Případ z Jablonecka není v Libereckém kraji jediným z poslední doby. Falešné doklady o tom, že lidé složili zkoušky a mají za sebou povinný výcvik, vydával i zkušební komisař z Turnova. Na rozsáhlé machinace s potvrzením o získání řidičských dovedností se přišlo v červenci roku 2020, muž vydal potvrzení nejméně 77 lidem.

Autoškola. Ilustrační foto.
Autoškoly zapletené do kšeftů s řidičáky ruší zkoušky. Policie dál sbírá důkazy

V souvislosti se změnou zkušební komisaři prosazují i novu metodiku. Podle nich neexistuje jednotné zkoušení zkušebních komisařů a i dopravní prostředí v různých městech bývá různé. Ministerstvo dopravy ovšem vzniku nového úřadu nakloněno není a současný stav považuje za vyhovující. "Změna by stála stovky milionů korun a fakticky by vedla ke zdražení zkoušky jako takové," uvedl mluvčí resortu František Jemelka.

Nyní platí žák za závěrečnou zkoušku na osobní automobil 700 korun, v případně změny by jej stála zhruba dva tisíce. "V Německu takový systém už funguje roky a osvědčil se. Provoz organizace je financován právě z poplatku za závěrečnou zkoušku. S kolegy z Německa jsme v úzkém kontaktu a spolupracujeme s nimi, jejich příklad je velmi dobrý. S nápadem jsem přišel už před časem a myslím, že nyní je vhodné se jím opět zabývat," podotkl Bajgar.

Problém vidí v dojíždění

Skepticky se na nápad dívá například vedoucí odboru dopravy libereckého magistrátu Pavel Rychetský. Podle něj návrh na zkušební centra není žádnou novinkou. Mezi roky 2010 a 2014 něco podobného připravovalo ministerstvo dopravy. Návrh měl své mouchy, zejména v horší místní dostupnosti pro uchazeče.

"Ale ani tento návrh mi nedává smysl. Kde se budou provádět teoretické zkoušky, v centrech, nebo autoškolách? To oboje má značné vady. A možnosti korupce návrh stejně nevyřeší," zmínil Rychetský. Podle něj musí komisař alespoň trochu znát město, kde zkouší. Jinak nedokáže navigovat uchazeče tak, aby mohl vyzkoušet všechny prvky podle vyhlášky. "Stejně bude vysílán do jednotlivých míst malý omezený počet komisařů a problém se tím neodstraní. Ten totiž začíná už u autoškol a jejich zaměstnanců.

Ilustrační foto
Podvody v autoškolách: Policie hledá úplatkáře, kteří mají řidičák bez testů

Sám komisař korupční jednání nezorganizuje. Bez dalšího článku, učitele autoškoly, to nemůže fungovat. Tedy pokud to nebude jako v Turnově, kde ta „služba“ dokázala být úplně komplexní, ale to je výjimka. V Turnově nebyl zkušební komisař místní a v Tanvaldu zase ti uchazeči. To lze ale všechno rychle odhalit. Vazby na autoškoly budou i u zkušebních center," zauvažoval vedoucí odboru dopravy.

Za dlouhodobě neudržitelné mu přijde i kočování komisařů napříč republikou. Myslí si, že dříve či později to právě proto vzdají. "Pokud chceme opravdu snížit riziko korupce, je nutné provádět zkoušky tak, aby bylo možné jejich provádění kontrolovat. V dnešní době kamer do vozidel a různých záznamových zařízení to nemůže být žádný problém," poznamenal Rychetský s tím, že něco takového před časem prováděl už i komisař ve středních Čechách. "Jen upravit vhodně zákon, vybavit zkušební vozidla a zkušební komisař bude nosit na zkoušky záznamové karty, které se budou archivovat na úřadě nebo dokonce v centrálních e-testech. Komisař nemusí vyplňovat papírový formulář v autě a zkoušku vyhodnotí ústně a záznam přehraje na úřadě do celostátního systému. Myslím, že chytřejší hlavy dokážou vymyslet více takových možností," doplnil.