Oranžový vozík naložený bílou barvou, okolo nějž se pohybují dělníci a malují na silnicích bílé čáry, šipky, přechody, vozíčky či parkoviště, se objevuje na českolipských silnicích snad stále častěji a zdá se, že bílá není pro město Česká Lípa nikdy bílá dost, aby nemohla být ještě bělejší.
Porovnali jsme proto výdaje na malování vodorovného značení v České Lípě a v druhém největším městě okresu, tedy v Novém Boru. Rozdíl mezi nimi je patrný hned na první pohled.
Česká Lípa utratí dohromady za rok loňský a letošní přibližně desetinásobek toho, co za stejné období Nový Bor.
Nový Bor přitom obhospodařuje jen o něco málo kilometrů silnic méně než Česká Lípa, kde je to podle slov správce místních komunikací technického odboru Městského úřadu Pavla Gondy přibližně 90 kilometrů.
Kolik Česká Lípa za dopravní značení utrácí a proč, vysvětluje mluvčí radnice Kateřina Amrichová: „Město Česká Lípa jako vlastník a správce místních komunikací a účelových komunikací za kompletní dopravní značení, což zahrnuje například umisťování nových dopravních značek, opravy stávajícího dopravního značení, novou realizaci a obnovu vodorovného dopravního značení, vynaložilo v loňském roce přibližně dva a půl milionu korun,“ sdělila mluvčí s tím, že dalších 200 tisíc získalo město jako finanční dar od České pojišťovny v soutěži za snížení dopravní nehodovosti.
„Tyto finance byly využity přímo na vodorovné dopravní značení na největším sídlišti v České Lípě, na Špičáku,“ dodala. V letošním roce podle ní město vynaloží přibližně stejné finanční prostředky.
Její vyjádření ještě upřesnil Pavel Gonda, který Deníku sdělil, že z celkových dvou a půl milionu šla na samotnou obnovu bílých čar na silnicích přibližně třetina peněz, tedy necelý milion korun. S dalším milionem v letošním roce jsou to tedy miliony hned dva.
Oproti tomu v Novém Boru za tutéž činnost utratili v loňském roce pouhých deset tisíc a na letošní rok plánují větší investice, tpřibližně 200 tisíc korun.
Tento rozdíl vysvětlil stručně Tomáš Roh z odboru správy majetku novoborského městského úřadu. „Vodorovné dopravní značení není třeba obnovovat každý rok. Je to dostačující jednou za dva roky a na jeho kvalitu to nemá žádný zásadní vliv.“