„Vždycky jsem si přál mít dceru, kterou bych pojmenoval Anežka. Dcera se mi ale nenarodila, tak jsem tak pojmenoval své sklářské studio,“ říká v rozhovoru Bořek Šípek.

Vlastní sklářské studio. Je to váš splněný sen?
Určitě. Dlouho jsem po něm toužil, chtěl jsem mít své vlastní. Teď se to podařilo, je zařízené tak, aby odpovídalo představám mé výroby. Není to fabrika, je to opravdu jen studio, ale pracovali jsme na tom přes půl roku a teď jsme se dostali do toho bodu, kdy už je všechno připravené a můžeme naplno pracovat.

Nikdy jste vlastní studio neměl?
Vždycky jsem spolupracoval s jinými sklárnami. Teď jsem ve vlastním. Je to splněný sen na stará kolena.

Vzpomenete si na chvíli, kdy jste byl poprvé na sklářské huti?
To si vzpomenu. To jsem byl ještě školák, bylo mi asi patnáct let a byl jsem se podívat tady v Novém Boru na Crystalexu, protože mě sem vzal pan Roubíček. (René Roubíček, doyen českých sklářských výtvarníků, v jehož rodině Bořek Šípek vyrůstal – pozn. red.)

René Roubíček má teď shodou okolností velkou výstavu v Kamenickém Šenově. Ovlivnil on nějak váš vztah ke sklu?
Těžko říct. Já totiž nejsem sklář, já jsem architekt a ke sklu jsem se dostal úplně z jiné strany. Nedělám volnou tvorbu jako on. To, co dělám já, je všechno design, všechno tam má svou funkci. Je složité to zhodnotit, ale to, že jsem od mládí s ním byl ve styku, určitě nějaký vliv má, to nechci zapírat. Oba nás teď čeká jedna hezká věc, v červnu budeme mít společnou výstavu v Praze na Novoměstské radnici.

Jak jste vlastně objevil tohle místo, v Novém Boru u koupaliště?
Tohle je sklárnička, která byla postavena už asi před patnácti lety, dvakrát změnila majitele, ten třetí ji zastavil, pak stála asi tři roky prázdná. My jsme to pak převzali a začali  dávat dohromady.

Proč právě Anežka?
Ti lidé, kteří to tu založili, to pojmenovali jako huť Anna. A my jsme na jednu stranu chtěli mít vlastní jméno, ale zase jsme nechtěli jít od té Anny tak daleko. A já jsem vždycky toužil po tom, aby se mi jednou narodila dcera. Kdyby se to povedlo, bývala by se jmenovala právě Anežka.

Kolik tady u vás bude pracovat lidí?
Je tu pět sklářů, pak také brusiči plus lidé, co budou mít na starosti logistiku, která k tomu patří, takže dohromady přibližně deset lidí.

Budou se tady dělat jen vaše věci?
Budou se primárně dělat moje věci a doufáme, že se budou prodávat tak dobře, že se budou dělat jenom moje věci. Ale jsme přirozeně otevření i jiným. Já to velmi vítám, i pro skláře je dobré,  když přijde někdo s jiným duchem, to je občerstvující.

Myslíte, že se dá říct, že vaše nové studio je důkazem toho, že sklářství na Novoborsku se zase zvedá po tom hrozivém úpadku?
To je velmi těžká záležitost. Sklářství tady na Novoborsku nezemře, protože je tady úžasná tradice a z ní se dá ještě hodně dlouho žít, jenže záleží na tom, co se bude vyrábět. Taková výroba, jaká byla v Crystalexu, už nepůjde, protože Čína a podobné země dokážou udělat to samé o hodně levnější a všechno převálcují. Ale naše výhoda tady je, že jsou tu neuvěřitelně šikovní skláři, které byste ve světě těžko našli, a když se bude dělat výroba, která odpovídá této náročnosti a technologickým znalostem, tak se to tady určitě udrží ještě hodně dlouho. V takovém případě to má velkou budoucnost.

Budete vaše věci dodávat i na český trh?
Přirozeně se snažíme si otevřít český trh, najít si tu své vlastní odběratele, to musí každá firma, ale osmdesát devadesát procent produkce půjde do zahraničí.

Co je váš poslední počin?
Máme teď velmi pěknou novou kolekci. Požádal jsem totiž sedm svých přátel, světoznámých designérů z Japonska, Itálie, Anglie a ze Španělska, aby udělali pro nás každý jeden návrh Vznikla z toho jedna moc hezká designová kolekce. Já jsem také připravil malou kolekci „In Memory Havel“, jsou to buď objekty, které jsem dělal pro Havla, nebo je tam dokonce váza, kterou Havel navrhl pro mě. A mimoto máme úplně novou kolekci, protože design se orientuje podle Itálie, podle benátských trhů, které budou za tři týdny, takže každý rok se musí představit nová kolekce a ta je nyní nahoře vystavená.

Michael Polák

Jediným místem, kde se do budoucna budou prodávat skleněné objekty světoznámého designéra a architekta Bořka Šípka, bude nově otevřené Studio Anežka. To výtvarník osobně slavnostně uvedl do provozu v pátek 30. března v Novém Boru.

Bořek Šípek v pátek otevřel svoji novou sklárnu a představil nové kolekce skla pro rok 2012

Již od počátku roku zde sklářští mistři pracují na nové kolekci skla, která bude pro veřejnost poprvé k vidění v brněnské Galerii Sklepení, a to od 6. dubna 2012. Kolekce se pak dále se přesune do Milána na mezinárodní veletrh designu Salone Internazionale Del Mobile a od května bude k vidění v pražském Design Lounge Bořka Šípka ve Sněmovní ulici na Malé Straně.

Práce Bořka Šípka oslovuje klientelu se zájmem o moderní umění, sběratele a náročné zákazníky, kteří vyžadují osobní a jedinečný přístup. Otevření vlastního sklářského studia bylo velkým přáním Bořka Šípka už několik let. Jeho hlavním cílem je zachovat a rozvíjet jedinečnost a originalitu skleněných výtvorů a samozřejmě i nadále posilovat tržní hodnotu obchodní značky “Bořek Šípek” v České republice i v zahraničí.

V tvorbě Bořka Šípka zastává neodmyslitelné místo „Šípek Team“ - pracovní skupina špičkových uměleckých sklářů s dlouholetou praxí schopných realizovat často velmi odvážné a řemeslně náročné, netradiční výrobní postupy. Historie samotného Šípek Teamu sahá již do roku 1982, kdy se skupina uměleckých sklářů zformovala pod vedením sklářského mistra Ivana Kubely, který čerpal své bohaté zkušenosti nejen v Čechách, ale i v zahraničí (Německo, USA, Nizozemsko, Belgie, Japonsko aj.). 

Umístění výroby je alokováno do Nového Boru, tradičního centra sklářské výroby v Čechách. Bořek Šípek provedl v letech 2010-2011 detailní průzkum místního trhu, který vedl k vytipování a přípravě plánovaného odkupu původní sklářské huti Anna, dnešního sklářského Sudia Anežka. 

Výrobní režim je rozplánován na pětidenní jednosměnný provoz jedné “dílny”. Při vysokých nárocích na výrobu huť kapacitně umožňuje rozšířit směnu na “dvě dílny” o skupinu souběžně pracujících sklářů. Sklářské studio navíc umožňuje pronájem pece i se sklářskými mistry externím zájemcům pro realizaci vlastních návrhů objektů.

Bořek Šípek.