V příštím roce zaměstná sto lidí, v budoucnu až tři stovky. Stavbu financuje firma bez dotací, žádat je chce ale na technologii. „Ralsko jsme si vybrali, protože je tu dost místa a relativně levné pozemky a také jsme neměli problémy s připojením na elektřinu. Vidíme tady velký potenciál," uvedl při zahájení stavby majitel firmy KV Final Oldřich Vlček.

Turnov už firmě příliš prostoru k dalšímu rozšiřování výroby nedával. Nový závod proto vyroste v části Ralska - Kuřívodech. Firma tak bude mít blíž k obchodním partnerům, kteří sídlí v Mnichově Hradišti, Mladé Boleslavi nebo České Lípě. KV Final je rodinnou firmou s dvacetiletou historií. Specializuje se na výrobu kovových dílů pro automobilový průmysl. Součástky do tlumičů, nerezové koncovky výfuků i díly do střech automobilů vyváží převážně do zahraničí a má i vlastní vývoj.

KV Final v Turnově zaměstnává 250 kmenových zaměstnanců, zaučuje 45 lidí z Ralska a práci dává stu agenturních pracovníků. Firma podle majitele už teď připravuje školicí programy, aby si pracovníky pro novou továrnu postupně vyškolila.

Pro Ralsko, kde žije podle odhadů více než 3000 lidí, je investor, který slibuje vytvořit až 300 nových pracovních míst dobrou zprávou. V současné době je v obci nezaměstnanost 10,3 procenta. V evidenci úřadů práce bylo na konci října 147 uchazečů o práci, v nabídce však bylo jen devět volných míst.

„Nezaměstnanost není vyšší jen díky tomu, že jsme blízko Mladé Boleslavi a České Lípy, kam lidé dojíždějí za prací," poznamenal starosta Ralska Miroslav Králík (ČSSD). Vedení města věří, že nabídka práce přivede do Ralska i nové obyvatele. Chystá proto výstavbu školy a připravuje se i další rekonstrukce bytů po sovětské armádě.

Velkým problémem Ralska je však špatné dopravní spojení do zbytku kraje a velmi špatný stav komunikací. Hejtman Martin Půta (STAN) však při úterním zahájení výstavby závodu ujistil, že i na tom se pracuje. „Pokud jde o silnici druhé třídy z Mimoně na hranici kraje, tak v tuto chvíli vypisujeme soutěž na projektanta. Rádi bychom měli dokumentaci do konce roku 2015 připravenou tak, aby se o rok později začala silnice opravovat," řekl Půta.

Na rekonstrukci chce kraj žádat dotace z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) v novém programovacím období.