1:0 po prvním zápase. Favoritem ve dvojutkání Česká Lípa vs. dopravce Vett se v rámci soudní ligy mistrů, velmi zamotané právní soutěže, stává Česká Lípa. Teprve druhý zápas ale ukáže, jestli českolipská radost nad prvním vítězstvím k něčemu byla.
Navíc o vítězství se – pokud zůstaneme u fotbalové terminologie – nerozhodlo na hřišti, ale u stolu. Verdikt, který ke konečnému vítězství přibližuje Českou Lípu, totiž vynesl Nejvyšší soud, jenž zamítl dovolání dopravce. Z logiky věci město pro toto vítězství nemuselo udělat vůbec nic. Verdikt Nejvyššího soudu znamená, že nárok města Česká Lípa na zaplacení částky 70 milionů a 512 tisíc korun je definitivně důvodný.
Město tuto částku požaduje po společnosti Vett, která v České Lípě provozovala městskou hromadnou dopravu až do roku 2009. Zamítnutím dovolání Vettu navíc platí rozhodnutí soudů z nižších instancí o tom, že smlouva z roku 2004, podle níž městská doprava fungovala, je „neplatný právní úkon", což se právě město snažilo prokázat.
„Ze všech rozhodnutí, která vycházejí jednoznačně ve prospěch města, mám velkou radost. A to nejen pro to, že město nebude muset vydávat ze své kasy další peníze," uvedla starostka České Lípy Hana Moudrá. „Ale také pro to, že se veškeré černé scénáře, kterými v minulosti strašila veřejnost některá média i advokát firmy Vett, ukázaly jako liché. Žaloba města je oprávněná a i díky úsilí advokátů se nám podařilo v právně velmi komplikovaných sporech uspět."
Druhá strana sporu je z jeho dosavadního průběhu frustrovaná. „Vymahatelnost práva v této republice je velmi špatná," řekl František Homolka, předseda představenstva akciové společnosti Vett. „Budeme se soudit dál, i kdyby to mělo dojít až k mezinárodním soudům. Jsme teď snadný terč, paní starostka na nás zahájila svou předvolební kampaň," zlobí se Homolka.
Podivná neplatnost
Právní zástupce firmy Michal Říha také tvrdí, že nyní doložené skutečnosti nejsou tak jednoznačné. A to zejména v případě neplatnosti smlouvy z roku 2004. Ta podle něj umožňuje více výkladů.
„Přestože smlouva měla být neplatná, město ji takto připravilo, uzavřelo a podepsalo a podle ní dál vyplácelo. V tom případě se ale minimálně u tehdejších zastupitelů, kteří to schválili, jedná o porušení povinností při správě cizího majetku z nedbalosti, ne-li úmyslně. To je jednoznačně věc pro trestní stíhání a může k tomu dojít, protože to zcela jistě není promlčené," upozornil Říha.
O co se teď bude hrát dál? Druhá fáze napjatého dvojutkání se znovu rozehraje u Okresního soudu v České Lípě, kde celá bitva začala. A teď už opravdu půjde o miliony. Nárok města požadovat finanční kompenzaci je potvrzená, jenže soud teď musí rozhodnout, jak velká částka to opravdu přesně bude.
Nastává čas soudních znalců
Do hry tak téměř určitě významným způsobem zasáhnou soudní znalci. Dopravce Vett totiž po celou dobu existence dnes neplatné smlouvy městskou hromadnou dopravu skutečně provozoval. A na znalcích právě bude, aby určili, jakou hodnotu tento dopravní výkon měl. „Může se klidně ukázat, že tato hodnota bude vyšší, než bylo plnění od města," tvrdí právní zástupce žalované firmy Vett.
Favoritem, na kterého by sázkové kanceláře vypisovaly nižší kurzy, ale zůstává město Česká Lípa. Do této role ho pasují i další skutečnosti. Krajský úřad Libereckého kraje letos na jaře zamítl jako nedůvodné všechny žaloby firmy Vett, ve kterých po městu ve správním řízení požadovala zaplacení celkem 29 milionů korun za údajné nedoplatky z let 2005 – 2008, kdy městu poskytovala dopravní služby.
Rozhodnutí jsou pravomocná. Společnost Vett je ale zpochybnila dalšími žalobami, takže rozhodnutí Krajského úřadu bude ještě přezkoumávat soud.
Jak tahanice o MHD v Lípě začínaly Prosinec 2004 – Česká Lípa poprvé oznámila, že smlouva s dopravcem Vett je vadná a že kvůli ní přichází o miliony. Město to „zjistilo" poté, co ho na to upozornil konkurenční dopravce ČSAD Česká Lípa
Leden 2007 – Spory začaly gradovat. Dopravce zrušil dvě linky do průmyslové zóny. Město zase „rozcupovalo" plán optimalizace MHD, který schválilo už v roce 2003
Červen 2007 - Radnice podala žalobu na firmu a veřejnosti oznamuje, že se připravuje na „krizový plán"
Únor 2008 - Firma Vett oznámila, že není schopná dopravu v České Lípě dál provozovat. Do hry mezitím vstoupil dopravce ČSAD Semily (dnes BusLine), který nejdříve tvrdil, že firmu Vett kupuje, pak to dementoval
Březen 2008 - U okresního soudu v České Lípě začalo první soudní stání mezi městem Česká Lípa a firmou Vett