Areál bývalého městského nádraží odmítli od Českých drah (ČD) vykoupit českolipští zastupitelé. Především jim vadilo, že požadovaná cena 66 milionů korun nijak nezohledňuje sanaci ekologické zátěže po dřívějším provozu železniční dopravy v řádech milionů, kterou by muselo zaplatit město. To ale bude nadále s ČD vyjednávat o možném snížení ceny.

Pozemky v Mimoňské ulici by totiž měly podle připravovaného územního plánu sloužit jako část městského okruhu. V ulici 5. května by měla vzniknout kruhová křižovatka a pokud by město vlastnilo zmíněné pozemky, nezasáhl by objezd do parku u autobusového nádraží. S další kruhovou křižovatkou se počítá na Svárově v místě, kde je železniční přejezd.

Dráhy nabídly splátky

Podle znaleckého posudku ČD je cena za pozemky téměř 66 milionů korun. „České dráhy jsou ochotné přistoupit na to, že bychom tři roky spláceli," uvedla českolipská starostka Hana Moudrá (ODS).

ČD navrhly splátkový režim po 22 milionech korun ročně, přičemž první platba by v případě odsouhlasení koupě měla jít ještě letos.

Petr Máška (ČSSD) upozornil, že se nemusí jednat o konečnou cenu. České dráhy vlastní pozemky a budovy bývalého nádraží. Další zařízení, jako jsou mimo jiné koleje, stožáry nebo osvětlení, patří Správě železničních a dopravních cest. „Mohou přijít další finanční požadavky," domníval se Petr Máška.

Pozemky jsou plné olejů a ropy

Zastupitelé rovněž poukázali na to, že ČD ve svém posudku nezohlednily ekologickou zátěž po více než 100 letech provozu železnice. V půdě jsou oleje, ropné látky. Jejich odstranění by se mohlo vyšplhat k dalším zhruba 10 milionům korun. Další peníze navíc z městského rozpočtu by ukously případné demolice zničených budov, kde přespávají bezdomovci, a také černých skládek nebo náletových dřevin.

Jako nereálnou koupi za stávajících podmínek to viděl Karel Tejnora (ODS). „Náš rozpočet je omezený. Koupili bychom něco, co by zrušilo další investice města na několik let dopředu," shrnul Karel Tejnora (ODS).

O odkoupení areálu bývalého nádraží jedná město už řadu let. Ještě v roce 2001 sloužilo k odstávce prázdných vlakových souprav a k vykládání vagonů pro zákazníky, kteří neměli vlastní vlečky.

Už v roce 2004 oznámila radnice, že se dohodla s Českými drahami na odkoupení nádraží včetně přilehlých pozemků. Mělo následovat jednání o ceně. Dohodu ale nakonec neuzavřeli. Obdobně vzalo za své jednání i před dvěma lety.